5 «sunde» forbrændingsdræbere

I mange tilfælde er årsagen til at du ikke formår at smide de sidste kilo at diæten du opfatter som sund indeholder madvarer som i virkeligheden er det vi kalder «forbrændingsdræbere».

Disse «sunde» alternativer indeholder ofte næringsstoffer kroppen betragter som gift, og derfor sætter gang i forsvaret for at beskytte sig mod. På grund af dette kan disse madvarer bidrage til at bremse forbrændingen, og gøre at du når et plateau i vægttabet.

Sådanne madvarer kan med andre ord ændre balancen i din forbrændning, og føre til blandt andet: vægtøgning, tyroid forstyrrelser, udmattelse, hormonel ubalance og fordøjelsessygdomme.

Her er fem tilsyneladende «sunde» alternativer du bør skære fra din diæt hvis du ønsker at give din forbrænding et ekstra boost:

Læs også: GLEM MYTEN OM AT HURTIG FORBRÆNDING KUN SKYLDES GENER

1. FruGtjuice

Det er let at forbinde vægtøgning med det at spise store mængder fedt, men i virkeligheden er sukker den største synder.

Et step som mange tager for at begrænse sukkerindtaget er at bytte drikkevarer med brus, ud med det «sundere» alternativ juice. Men hvor effektivt er dette skift egentlig?

Det fleste typer juice, inklusiv mange typer æblejuice og appelsinjuice, er ikke meget mere end kemisk fremstillet sukkervand.

Frugt er som udgangspunkt sundt og godt for dig, men processen med at omdanne frugt til frugtjuice sætter i de fleste tilfælde en effektiv stopper for helse gevinsterne som følger med det at spise frugt.

I denne process tilsættes sukker, farvestoffer og smagstilsætning før det færdige produkt fragtes ud til butikshylderne. Et glas med juice kan derfor indeholde så meget som 30 gram sukker. Til sammenligning indeholder et glas sodavand, med undtagelse af cola, omkring 28 gram sukker.

Alternativt bør du vælge dette:
Et sundt og godt alternativ til frugtjuice er hjemmelavet limonade, lavet af ægte citronjuice, vand og stevia. Andre gode alternativer er urtete med rå honning, eller kokosvand (men også her er det vigtig at være kritisk).

Læs også: HVAD ER EN KALORIE EGENTLIG?

2. FulDkornsprodukter

Fuldkornsprodukter er nok den største «forbrændingsdræber» af dem alle. Fuldkornsprodukter kan virke som et sundt alternativ, men mange af dem har en ødelæggende effekt på din forbrænding.

Tre af hoved ingredienserne i fuldkornsprodukter er gluten, stivelse og fytinsyre – tre stoffer som bidrager til at bremse vægttab.

Gluten er betændelsesfremkaldende i kroppen, stivelse venter bare på muligheden til at blive omdannet til sukker og fytinsyre binder sig til mineraler som ellers kunne have bidraget til at øge din forbrændning.

Nogen af de værste fuldkornsprodukter man kan spise er: brød, pasta, kornblanding, muffins, desserter, mel, chips og granolabarer.

Dette bør du vælge i stedet:
Byt fuldkornsprodukter ud med frugt og grønsager, og vælg surdejsbrød fremfor de andre varianter. Du kan også bytte hvedemel ud med kokosmel, et fiberrigt alternativ som indeholder fedtsyrer din krop kan benytte som et effektivt brændstof.

Rapsolje - Forbrenning - Vitamail3. Rapsolie

Vi ser vegetabilsk olie som et sundere alternativ til smør i både stegning og bagning, men vælger du denne type olie kan det bidrage til at du ikke får smidt de sidste kilo.

Flere vegetabilske olier, som for eksempel rapsolie, indeholder hærdede og hydrogenerede olier som er betændelsesfremkaldende i kroppen, og kan derfor føre til forstyrrelser i hormoner og fedtforbrænding.

Derudover er flere typer rapsolie genetisk modificeret, hvilket betyder, at de indeholder pesticider, der kan være skadelige ikke kun for dit stofskifte, men også for dit generelle helbred.

Dette bør du vælge i stedet:
Udskift den vegetabilske olie, du bruger, med kokosolie og smør fra køer, der fodres med græs. Denne type smør er godt for stofskiftet, fordi det er rig på konjugeret linolsyre (CLA) – en fedtsyre, der blandt andet har en kræftforebyggende virkning. Kokosolie kan igen bidrage til vægttab, fordi den indeholder et antal sunde fedtsyrer.

4. Granolabarer

Denne “helsekost” er i mange år blevet beskrevet som et sundt alternativ, men i virkeligheden fungerer disse barer som ulve i fåreklæder, når det kommer til forbrænding.

Først og fremmest indeholder granola barer store mængder fuldkorn og sukker. Derudover indeholder de ofte honning og ikke den sunde type. En undersøgelse viste, at honningen i tre fjerdedele af amerikanskproducerede granola-barer ikke indeholder spor af pollen, men i stedet er blevet pasteuriseret ved høje temperaturer.

Kombinationen af ​​gluten, fytinsyrer og forarbejdet honning gør disse såkaldte “sunde barer” til en dødelig fjende for dit stofskifte.

Dette bør du vælge i stedet:
Hvis du elsker granola barer, er den bedste mulighed uden tvivl at lave dine egne hjemmelavede barer. Lad mandler, pekannødder, cashewnødder og chiafrø ligge i vand i otte timer, og lad dem tørre i 24 timer. Tilsæt sund honning, rosiner, kokosflager, kanel og havsalt og bag barene i ovnen. Så får du nogle sunde og velsmagende snacks.

5. Kunstige sødemidler

Af alle «forbrændingsdræberne» er kunstige sødemidler som aspartam og sucralose de mest vildledende.

Kunstige sødemidler lokker med at dæmpe sukkertrangen uden at du indtager kalorier, men i realiteten er stoffer som aspartam forbundet til hele 92 negative helseeffekter.

Derudover kan aspartam og sucralose have den modsatte virkning end beregnet: Det kan faktisk hjælpe med at stimulere appetitten og dermed øge trangen til kulhydrater.

Med andre ord udlignes de kalorier, du “sparer” ved at vælge kunstige sødestoffer ved at spise mere.

I MESA-undersøgelsen, en undersøgelse, der undersøgte effekten af ​​sukkerfri sodavand på fedme, metabolisk syndrom og diabetes hos over 6.000 deltagere, konkluderede forskerne, at indtagelse af kun en læskedrik om dagen øgede risikoen for et større taljemål og vægt øgning.

Dette bør du vælge i stedet:
Slip alle kunstige sødestoffer, og brug stevia i stedet – et naturligt kaloriefrit sødestof. Andre gode alternativer er rå honning og dadler. Sidst men ikke mindst kan kosttilskud indeholdende krom hjælpe med at dæmpe trang til slik.

MetaBurn

MetaBurn er et naturligt kosttilskud. I dette produkt har vores produktudviklere kombineret de fire naturlige aktive ingredienser grøn te, chili, krom og wakameekstrakt. Krom bidrager til den normale metabolisme af makronæringsstoffer og til at opretholde normale blodsukkerniveauer.

Du er stadig nødt til at gøre en indsats selv, men to kapsler om dagen kan hjælpe dig med at få lidt mere ud af hvert trin, du tager!

PRØV METABURN Gratis

60 dage – kun 79 kr i porto

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, der er forudfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. du bestiller ikke noget endnu.