Hvordan går du ned i vægt hurtigt: 5 effektive diætter

Mellem 60 og 70 procent af nordmændene har et BMI på over 25, og flere og flere af os forsøger på et tidspunkt at tabe os. Men hvilken kost skal du vælge? Hvad er fordele og ulemper ved de forskellige diæter?

Det er ikke nødvendigvis så svært at tabe sig og blive der. Du skal bare finde en kost, der passer til dig.

Hvilken diæt er bedst?

Når du skal vælge diæt, er det vigtigt, at du vælger en, som du kan holde dig til over tid. Hvis du ikke synes, du kan holde kosten, er det lige meget, hvor sundt det er.

Det er bedst, hvis du vælger en kost, der er tæt på dit sædvanlige spisemønster.

Spørg dig selv:

  • Hvor meget kræver kosten af ​​planlægning?
  • Er det meget arbejde at tilberede måltiderne?
  • Kan du holde dig til den angivne spisetid?
  • Hvor mange måltider skal du spise hver dag?

Mens nogle diæter er baseret på, at du reducerer dit madindtag og tæller kalorier, foreslår andre, at du styrer uden om kulhydrater og spiser meget fedt. En anden måde at nå dit vægtmål på er at undgå mad i en længere periode ved at faste.

I denne guide tager vi et kig på de 5 mest populære og effektive diæter.

Ned i vægt med færre kalorier

Vælger du at gå efter en kaloriefattig diæt, begrænser du dit kalorieindtag til mellem 1.000 og 1.200 kalorier dagligt, hvis du er kvinde, og mellem 1.200 og 1.600 kalorier, hvis du er mand.

For ekstra hurtigt vægttab kan du spise så lidt som 800 kalorier om dagen.

Dette er en effektiv måde at tabe sig hurtigt, hvor du kan forvente at tabe omkring to pund fedt om ugen. Det er ret simpelt:

Du spiser færre kalorier, end du forbrænder, og så vil du tabe dig.

Dette bør du spise mere af:

  • Frugt og grønt

Frugt og grøntsager indeholder masser af næringsstoffer og fibre og er noget af det mest kaloriefattige du kan spise. Dette er vigtigt, når det kommer til vægttab. Du bør sigte efter at spise minimum 250 gram frugt og 250 gram grøntsager hver dag. Dette vil give dig en mæthedsfornemmelse, og du vil få mindre lyst til mere kalorierig mad.

  • Spis masser af protein

Du bør vælge fødevarer, der er rige på protein, såsom fedtfattige mejeriprodukter.

Magre proteinkilder er grillet kylling, æg eller fisk og fedtfattige mejeriprodukter, såsom hytteost. Skyr og kvark indeholder også meget protein.

velg en diett med lite kalorier
  • Fuldkorn

Fuldkorn såsom havre vil give dig en god mæthedsfornemmelse hele dagen. Du skal helst vælge grove fuldkornsprodukter. Eksempler på dette er kombineret mel og klid. Vælg korn med mange fibre og lidt sukker.

Desuden bør du drikke fedtfattige mælketyper såsom skummetmælk eller ekstra letmælk.

Pynt med grøntsager som peberfrugt, agurk og tomat på brødskiven.

Er en kaloriefattig diæt noget for dig?

Hvis du har et BMI højere end 30, er denne form for slankekur normalt helt sikker.

Men kaloriefri diæter anbefales ikke til gravide eller ammende kvinder, og især ikke til børn eller teenagere, udover dem, der er i et specialiseret diætprogram.

Paleo diæten

Dette er en spændende diæt, hvor du vil spise, som vores forfædre gjorde i stenalderen.

Så du bør spise som en rigtig jæger ville have gjort:

Masser af kød, fisk og skaldyr, æg, grøntsager, frugt, nødder, frø, urter, krydderier og sunde olier.

Flere studier har vist at paleo-diæten kan hjælpe på vægttab og reducere skadeligt mavefedt. 

I modsætning til lavkalorie- og middelhavsdiæter giver paleo-diæten dig en god mæthedsfornemmelse, hvilket skyldes det høje proteinindhold.

Denne diæt bør også hjælpe med at reducere hjertesygdomme.

Ulempen ved denne diæt er, at den udelukker visse næringsrige fødevaregrupper, herunder bælgfrugter, fuldkorn og mejeriprodukter.

Paleto-dietten

Lavkarbo-diætten

Som navnet på slankekuren antyder, bør du spise lavt kulhydrat og helst vælge fødevarer, der er rige på protein og fedt.

Meget fedt og protein vil hjælpe med at bremse appetitten, øge stofskiftet og bevare muskelmassen i kroppen.

Når du spiser meget lidt kulhydrater, vil din krop gå over til at bruge fedtsyrer i stedet for kulhydrater som energi og omdanne dem til ketoner.

Dette er en proces kaldet ketose.

Mange studier viser, at en lavkulhydratdiæt kan hjælpe med vægttab, og også være mere effektiv end mange fedtfattige diæter.

Derudover ser det ud til, at denne kostform også er effektiv mod skadeligt mavefedt. Det kan også reducere risikoen for hjertesygdomme og stabilisere blodsukker- og insulinniveauet hos personer med type 2-diabetes.

Det er dog vigtigt at pointere, at et højt fedtindtag kan øge kolesteroltallet. En anden ulempe ved denne kostform er, at den kan være svær at følge i praksis, og hos nogle kan den også give fordøjelsesproblemer.

Periodisk faste

Periodisk eller intermitterende faste er en anden måde at tabe sig hurtigt. Det handler om at veksle mellem at faste og spise.

Der er forskellige varianter af denne type faste:

  • 16:8 diætten: involverer faste 16 timer hver dag
  • 5:2 diætten: indebærer at begrænse dit daglige kalorieindtag til 500-600 kalorier to dage om ugen

I denne guide kan du læse alt om 16:8-diætten

Flere undersøgelser viser, at du kan forvente en vægttab på mellem 3 og 8 % over en periode på 3 til 24 uger. Hvilket gør det særligt effektivt til hurtigt at tabe sig.

Andre undersøgelser viser, at intermitterende faste kan øge fedtforbrændingen og samtidig bevare muskelmassen, hvilket er gavnligt for stofskiftet.

Derudover skulle denne form for slankekure også være god til at forbedre hjertesundheden, reducere inflammation ud over mange andre fordele.

Denne måde at tabe sig hurtigt anbefales dog ikke, hvis du er følsom over for blodsukkerfald, såsom diabetes.

En guide til periodisk faste med 16:8 dietten

MiddelhavsDIÆTTEN

Middelhavsdiætten er baseret på en diæt, som de spiser i lande som Italien og Grækenland. 

Dette er en diæt, der især er gavnlig til at mindske risikoen for hjertesygdomme, og flere undersøgelser viser, at det kan hjælpe med vægttab.

Sådan fungerer det:

Du spiser masser af frugt, grøntsager, nødder, frø, bælgfrugter, knolde, fuldkorn, fisk, skaldyr og masser af olivenolie.

Samtidig bør du begrænse fødevarer som fjerkræ, æg og mejeriprodukter og især spise mindre rødt kød.

Derudover bør du spise lavraffineret korn, sukker og andre forarbejdede fødevarer.

Dette er som udgangspunkt ikke en slankekur til at tabe sig hurtigt, men flere undersøgelser viser alligevel, at en diæt baseret på middelhavskost kan have en effekt på vægten.

En fordel ved denne kostform er, at den kan reducere inflammation og oxidativt stress, samt risikoen for hjertesygdomme og for tidlig død.

Middelhavskosten kaldes af mange for verdens sundeste kost, da den indeholder alle de nødvendige næringsstoffer, kroppen har brug for for et normalt helbred.

Men uanset hvilken diæt du vælger, bliver det nemmere at nå vægtmålet med MetaBurn.

Nå vægtmålet endnu hurtigere

Udover fysisk aktivitet kan du få hjælp til at tabe dig med kosttilskud som MetaBurn. MetaBurn indeholder 350 mg camellia sinesis, som kan hjælpe med vægtkontrol og reducere appetitten, foruden 50 mg chili og 200 mg wakame ekstrakt. Wakame kan hjælpe med at påvirke fedtstofskiftet og kan hjælpe med at reducere appetitten. Derudover bidrager vitamin B3, B6 og B9 til et normalt energistofskifte. Krom er med til at opretholde et normalt blodsukkerniveau, hvilket kan have betydning for trangen til slik.
Sørg for at tage en MetaBurn-kapsel hver dag, så alt burde være på plads, for at du kan nå din drømmevægt!

PRØV METABURN Gratis

60 dage – kun 79 kr i porto

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, der er forudfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. du bestiller ikke noget endnu.

Kilder:

https://www.nrk.no/trondelag/fedmeproblem-i-norge_-70-prosent-av-folket-er-overvektige-1.14244273