Vil du ned i vÆGt i 2022? SÅDAN NÅR DU DIT VÆGTMÅL!

Starten på det nye år markerer for mange en mulighed for at starte et nyt og bedre liv. Traditionen tro laver vi højtidelige nytårsforsætter – mere eller mindre hårde mål, der skal nås inden kalenderen viser 31. december.

Faste ting på listen over nytårsforsætter er ting som at spise sundere, dyrke mere motion, drikke mindre alkohol, holde op med at ryge eller snuse og holde op med slik. Den suveræne førsteplads, når det kommer til nytårsforsætter, er ikke desto mindre ønsket om at tabe sig.

En uge efter at flæsestegen er spist, sætter cirka hver tredje nordmand sig som mål at gå ind på vejen til et lidt lettere liv. Og gang på gang fejler vi.

Les også: HVAD ER EGENTLIG EN KALORIE?

Mange falder tidligt af

Ud over at være de mest populære nytårsforsæt, er disse også de første, der falder igennem. Motivationen er skyhøj de første par uger, men inden linerlaen ryster med halen en smuk forårsdag, er fitnesscentrene tomme, og godteskålen er tilbage på stuebordet.

Hvorfor giver så mange mennesker slip på deres mål? Og hvad kan du gøre for at få succes?

Den største fejl, vi begår, er at sætte os for hårde mål, så overgangen fra hverdagen, vi er vant til, bliver for stor. Ønsker du et sundt og varigt vægttab, kan det betale sig at have tålmodighed og øge intensiteten gradvist hen over året.

Gå ikke for hårdt ud

Med andre ord: Løsningen er ikke at skære i slik og usund mad tværtimod, eller at træne fire gange om ugen i januar.

En meget bedre løsning er at dele nytårsforsættet op i mindre, og gennemførlige, delmål. Start med at begrænse søde sager til weekendens lækkerier, og sørg for, at mindst fire af ugens måltider er sunde (og hav gerne fisk på tallerkenen).

Hvis det er længe siden, du har spist, og du har lyst til lidt snacks, så snup dig en lille håndfuld nødder eller pinjekerner, eller måske en frugt eller to. Drop baconpølsen og skålene på tankstationen, og lad være med at købe den lille chokolade for at dæmme trangen til slik.

En anden effektiv måde at tabe sig på er at erstatte sodavand og sukkerholdige juicer med vand.

Læs også: GLEM MYTEN OM HURTIG FORBRÆNDING KUN SKYLDES GENER

Øg gradvist din træningsintensitet

Når det kommer til træning, kan det også betale sig at starte roligt, og så øge intensiteten gradvist. Begynd at jogge eller gå to til tre gange om ugen, indtil du føler, det bliver for nemt.

Så kan du tilføje en ekstra træningsdag, tilmelde dig et fitnesscenter, prøve dig frem med yoga eller deltage i et sportshold.

Hvis du er tålmodig, og gør tingene i et tempo der holder dig motiveret, vil du på sigt se gode resultater. Og du vil sikkert også føle dig gladere og mere energisk.

Et brugbart lille værktøj til at dæmme trangen til slik

Hemmeligheden bag at tabe sig er ingen hemmelighed: Du skal forbrænde flere kalorier, end du indtager, hvilket du gør ved at spise sundt og motionere regelmæssigt.

Desværre er der ingen andre end dig selv, der kan klare det job, men MetaBurn-tilskuddet kan være et nyttigt lille værktøj at tage med på vejen mod vægtmålet.

MetaBurn kombinerer de naturlige stoffer chili, grøn te og wakame ekstrakt, vitamin B3, vitamin B5, vitamin B6, vitamin B2, vitamin B1, fMetaBurn indeholder 350 mg camellia sinesis som kan hjælpe med vægtkontrol, forbrænding og til at mindske appetitten, udover bl.a. 50 mg chili og 200 mg wakame ekstrakt. Wakame kan hjælpe med at påvirke fedtstofskiftet og kan også hjælpe med at reducere appetitten. Derudover bidrager vitamin B3, B6 og B9 til et normalt energistofskifte. Krom er med til at opretholde et normalt blodsukkerniveau, hvilket kan have betydning for trangen til slik.