7 ting du kan gøre i dag for at blive mere sund!

Små ændringer giver store resultater. Disse 7 tips kan gøre dig mere sund allerede i dag, og de er nemme at få ind i en hektisk hverdag.

Hvem sagde, det behøver være nytår, for at du kan bringe nye, sunde vaner ind i dit liv?

En bedre livsstil kræver faktisk kun ganske små ændringer. Med en lille portion selvkontrol + lidt disciplin er du godt i gang med at forbedre dit helbred og få en krop, du er gladere for.

Nedenfor har vi samlet 7 super simple tips, du kan flette ind i dine rutiner allerede i dag. Der kommer også et bonustip til dig, der gerne vil tabe dig.

Snart vil du føle dig både mere sund og i bedre form!

1. Erstat sukkerholdige drikke med smagstilsat vand

Hvis du drikker mange sukkerholdige drikkevarer, får du en masse overflødige kalorier indenbords. Desuden giver denne type drikke ingen mæthedsfornemmelse, på trods af alle kalorierne.

Som tommelfingerregel bør højst 10 procent af din daglige energi komme fra sukker. Det betyder, at du som kvinde ikke bør indtage mere end 50-55 gram sukker per dag, og 60-70 gram hvis du er mand. 

Skift derfor de sukkerholdige drikkevarer ud med vand. Ønsker du en friskere smag, kan du tilsætte frugt og krydderier i isvand. Vand med smag er både sundt for kroppen og smager lækkert!

SUND OG DELIKAT: Du får endnu mere lyst til vand, når du giver vandet ekstra smag og farve.

Et godt tip:

Tag en kande med forskellige smagsvarianter i, og fyld den op med vand. Jo længere blandingen får lov at stå, jo mere smag afgives der til vandet. Smagstilsætningen er holdbar i 3-4 dage.

Du kan for eksempel forsøge at blande:

  • Grapefrugt, citron og timian
  • Agurk og mynte
  • Jordbær, citron og basilikum
  • Appelsin og hindbær (eller brombær)
  • Blåbær og lavendel
  • Æble og kanel

Læs også: BMI-beregner: Tjek din score her!

2. Tag en ven med og gør noget aktivt

Vi inviterer ofte venner til middag, men hvad med at invitere en ven med til en sjov fysisk aktivitet?

I mange fitnesscentre har du lov til at tage en ven med til en gratis træning. Det kan være en god start på at få en fremtidig træningspartner, så I kan motivere hinanden:

  • At træne med en ven kan være sjovere end at træne alene, og øger chancen for, at I begge holder træningsaftalen.
  • At træne med en ven er en fantastisk måde at motivere dig selv på. Ikke mindst får du chancen for at møde nye mennesker.
  • Træn gerne sammen med en, der er på samme konditionsniveau som dig, så I kan udfordre hinanden.
MOTIVER HINANDEN: En god ven kan gøre det nemmere at holde fast i en sund træningsrutine.

3. Lav mad derhjemme

I en hektisk hverdag kan det være fristende at købe færdiglavet mad eller at spise ude. Undersøgelser viser dog, at du bør lave din mad derhjemme for at undgå at få for mange kalorier.

Ifølge forskning offentliggjort i Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health vil du ved at lave din egen mad derhjemme 6-7 gange om ugen spise færre kalorier, end hvis du havde spist ude eller købt færdiglavet mad. Hjemmelavet mad er altså mere sundt.

Som regel vil du få færre kulhydrater, mindre sukker og fedt, hvis du laver din egen mad. Lige hvad du har brug for, for at opnå en sund livsstil.

4. Bevæg dig – også på arbejdet!

Har du et stillesiddende job?  

Ifølge en undersøgelse i 2018 fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø sidder knap 40 procent af de voksne danskere stille i størstedelen af arbejdstiden. Vi tilbringer også meget tid siddende når vi har fri eller rejser med transport, og mange sidder derfor stille i 10 timer eller mere hver dag, fordelt på både arbejde og fritid. Det er altså et godt sted at starte, hvis du vil være mere sund!

Beslut dig for, at du vil bevæge dig mere, selv på arbejdet. Her er nogle tips til, hvad du kan gøre:

  1. Bevæg dig eller stræk din krop i 3-4 minutter hver time
  2. Hvad med at arrangere et møde, hvor I går en tur i stedet for at sidde i et mødelokale?
  3. Parker din bil længere væk og få nogle gratis og sunde skridt på kontoen
  4. Gå hen til din kollega i stedet for at ringe eller sende en e-mail, hvis det er muligt
  5. Brug frokostpausen til at gå en tur
  6. Tag trappen til toilettet på en anden etage
  7. Fyld vandflasken op og lav nogle styrkeøvelser for at strække dine arme og ryg
  8. Lav squats eller benløft, mens du venter på kopimaskinen/mikrobølgeovnen
  9. Gå, mens du taler i telefon. Undersøgelser viser, at bare det at gå i 5 minutter giver dig en række sundhedsmæssige gevinster
  10. Deltag i en træningstime i frokostpausen
AL MOTION TÆLLER: De ekstra skridt, du tager op ad trappen, kan have stor betydning for dit samlede kalorieforbrug.

5. Få nok søvn

Vidste du, at der er en sammenhæng mellem søvn og vægt?

Et nyligt randomiseret studie fra februar 2022, gengivet i JAMA Internal Medicine, viser, at unge og overvægtige voksne, der sov mindre end 6,5 timer om natten, spiste mere end dem, der sov 8,5 timer.

Efter at deltagerne fik forlænget deres søvn med et par ekstra timer, spiste de i gennemsnit 270 kalorier mindre om dagen.

Der findes en række tips til at forbedre vores søvnhygiejne. Start gerne med at etablere en fast sengetid hver aften. På den måde styrer du kroppens indre ur i den rigtige retning, og det kan både være nemmere for dig at falde i søvn og gøre dig mere oplagt næste morgen.

6. Spis et ekstra stykke grønt

Du behøver ikke nødvendigvis at vende din kost på hovedet, for at blive mere sund. Små ændringer kan også bære frugt – såsom at spise flere grøntsager hver dag.

Frugt og grønt er fyldt med gode næringsstoffer, såsom fibre, vitaminer og mineraler.

Desuden har de et naturligt lavt indhold af sukker, salt og fedt.

Ifølge undersøgelser kan du tabe dig blot ved at tilføje lidt ekstra frugt og grønt til din kost. Ikke mindst bliver chancen meget mindre for at du med tiden tager på.

Læs også: Kalorieberegner: Hvor mange kalorier skal man have om dagen?

7. Drik en masse vand hver dag

Den menneskelige krop består af hele 60 procent vand. Det anbefalede daglige indtag er omkring 1,5 liter vand om dagen. På den måde holder du din krop hydreret, og du opretholder en mere sund livsstil:

Vand hjælper med at rense kroppen for affaldsstoffer, smører leddene, hjælper til en bedre fordøjelse og til at transportere næringsstoffer og ilt til cellerne.

Eftersom kroppen ikke kan gemme på vandet, har vi brug for en genopfyldning hver eneste dag for at erstatte væsketab fra lunger, hud, urin og afføring.

Så sørg for at have en flaske vand med dig overalt, for at sikre dig, at du forbliver hydreret.

TAG VANDFLASKEN MED: Hver dag bør du forsøge at drikke 1,5 liter vand.

Bonustip!

Hvis du formår at få blot nogle enkelte af de ovenstående tips ind i din hverdag, er du godt på vej til en livsstil, der er mere sund. Desuden kan et kosttilskud som MetaBurn hjælpe dig, hvis dit mål er at gå ned i vægt.

Metaburn er et kosttilskud, der blandt andet indeholder 350 mg camellia sinensis, som kan være med til at mindske appetitten. Produktet indeholder også 50 mg chili og 200 mg wakame-ekstrakt. Wakame kan hjælpe med at påvirke fedtstofskiftet og reducere appetitten. Krom bidrager til at normale blodsukkerniveauer.

PRØV METABURN GRATIS

60 dage – kun 79 kr i porto

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, udfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Her kan du læse mere om abonnement og vilkår, før du bestiller. Du bestiller ikke noget endnu.

Kilder: