SÅDAN VIRKER KROM PÅ DIT BLODSUKKER

Sulten efter chokolade? Altid klar til kage? Mange har en nærmest ustoppelig trang til slik og konstant “cravings”. Men det kan faktisk være noget helt andet, man virkelig hungrer efter.

I denne artikel undersøger vi sammenhængen mellem krom og sukkertrang – og hvordan du kan gøre den irriterende sukkertrang mindre ved at stabilisere dit blodsukker.

Men først: hvorfor får du lyst til slik?

Der er mange grunde til, at kroppen begynder at hungre efter slik. Måske spiser du simpelthen for lidt, eller er for ustruktureret. Måske sover du dårligt. Mange oplever også søde cravings i forbindelse med menstruation, og når de føler sig nede og har en dårlig dag.

Men den væsentligste fysiske årsag til, at kroppen har lyst til slik, er hurtige ændringer i blodsukkeret.

Dette sker typisk, når vi spiser fødevarer med et højt glykæmisk indeks. Det er ofte fødevarer med højt indhold af kulhydrater og stivelse, som hurtigt nedbrydes i blodet til en sukkerform kaldet glukose.

Dette får igen blodsukkeret til at stige hurtigt for derefter at synke som en sten. Ofte så meget, at din krop tolker dit blodsukkerniveau som farligt lavt, og sender stærke signaler om, at “nu skal vi have noget sødt i dig!”

Glykæmisk indeks (GI) er således et godt mål for stigningen i blodsukkeret til en fødevare eller et måltid. Højt GI er ikke særlig godt for din blodsukkerbalance, men vælger du fødevarer med lavt GI, er sandsynligheden god for, at dit blodsukker holder sig mere stabilt.

OG hvad har krom med sødme at gøre?

Krom er et grundstof og et mineral, og vi ved ikke præcis, hvilken funktion det spiller i kroppen. Men efter at have spist sukkerholdige fødevarer, får du altid en højere koncentration af insulin og krom i blodet.

Det tyder på, at krom spiller en vigtig rolle i cellernes sukkeroptagelse.

Insulin er det hormon, der transporterer sukker fra blodet og ind i kroppens muskel- og fedtceller, og krom fungerer således som en hjælp til insulin i denne funktion.

Det betyder, at krom hjælper med at holde dit blodsukker stabilt. Og som vi nu har erfaret: Stabilt blodsukker kan betyde mindre sukker- og sukkertrang. Krom er en lille, men vigtig allieret for normale blodsukkerniveauer.

Mat med høy glukemisk indeks
Brød, pasta og ris er alle fødevarer med et højt glykæmisk indeks.

Hvor kan jeg så finde krom?

Kroppen har faktisk brug for mindst 50 milligram krom om dagen, men heldigvis findes dette mineral naturligt i en masse råvarer som kød, indmad, nødder, mandler, tørrede abrikoser, svampe, broccoli, fuldkorn, ølgær og skaldyr .

Men det er godt at være opmærksom på, at det er sværere at optage krom fra grøntsager end fra for eksempel kød eller skaldyr. Det er derfor helt nødvendigt at spise en varieret kost for at dække dagsbehovet og undgå problemer med blodsukkeret.

Det har også vist sig, at C-vitamin øger optagelsen af ​​krom.

Alligevel – det enkle er ofte det bedste. Og kæmper du med trangen til slik, kan et kosttilskud med den rette mængde krom være et forsøg værd.

Så får kroppen lidt ekstra hjælp til at stabilisere blodsukkeret.

Et godt tilskud AF krom

Metaburn er blevet et bedst sælgende kosttilskud til vægtkontrol, blandt andet fordi det indeholder krom – som vi nu ved kan hjælpe med at opretholde normale blodsukkerniveauer. Men Metaburn giver også kroppen 350 mg camellia sinesis, som kan hjælpe med vægtkontrol, stofskifte og reducere appetitten, samt 50 mg chili og 200 mg wakame ekstrakt. Wakame kan hjælpe med at påvirke fedtstofskiftet og reducere appetitten.

Et stabilt blodsukkerniveau gør det nemmere at kontrollere både sødme og vægt.