BMI-beregner: Tjek din score her!

Kropsmasseindeks, fra det engelske ord body mass index, er en måde at beregne din vægtkategori. Ved at udregne din score med BMI-beregneren, kan du få en idé om, hvorvidt du er overvægtig, undervægtig eller normalvægtig. Højt BMI er ofte forbundet med overvægt, mens et lavt BMI betragtes som undervægt.

Resultatet kan du bruge som udgangspunkt for at foretage eventuelle nødvendige ændringer i kost og fysisk aktivitet.

Mål dit BMI

Indtast din vægt og højde i BMI-beregneren her, så får du straks resultatet:

Min vægt er:

 kg

Min højde er:

 cm

 

 

Beregn mit BMI

Et tip: Du kan sidde og lege med forskellige tal, for at finde ud af, hvor meget din vægt skal op eller ned, før du får en sund score.

Hvad er BMI-tendensen i Danmark?

Tal fra den Nationale Sundhedsprofil 2017 viser, at over halvdelen (51 %) af den voksne befolkning i Danmark er overvægtige, det vil sige har en BMI≥25. Heraf lider 17 % af af fedme (BMI≥30).

Der er markant flere overvægtige mænd end kvinder. For fedme er der dog ikke de store kønsforskelle: her er antallet af mænd og kvinder næsten det samme.

Danskerne er mere overvægtige end tidligere. Vi er blevet markant mere overvægtige inden for de seneste årtier.

Hvor præcis er BMI-beregneren?

Kropsmasseindeks er en ret præcis metode, men den vil aldrig kunne give dig et 100% rigtigt svar. Selvom to personer får nøjagtig den samme score, kan deres mængde af kropsfedt godt være forskellig.

Læs også: Sundt vægttab: 10 tips, der faktisk virker!

En beregning af body mass index er udelukkende baseret på højde og vægt, og ikke kropsvægtens sammensætning: Den ser ikke på, hvorvidt du har mange muskler, eller meget fedt på kroppen, eller høj knoglemasse.

Muskler vejer mere end fedt, og hvis du har mange muskler, vil du få en høj score, selvom du ikke har særlig meget kropsfedt. En bodybuilder eller idrætsudøver bliver derfor ofte fejlagtigt beregnet som overvægtig ud fra beregningsmetoden.

Derfor bruges metoden primært til at beregne vægtkategorien på mennesker, som har en gennemsnitlig mængde muskler.

Metoden kan heller ikke bruges til børn, da de hele tiden vokser og ændrer kropssammensætning. Er du interesseret i at undersøge dit barns mængde af kropsfedt, er højde-vægtkurven derfor et mere velegnet redskab.

Nogle almindelige tendenser:

  • Kvinder har gerne mere kropsfedt end mænd
  • Ældre mennesker har i gennemsnit mere kropsfedt end yngre voksne
  • Idrætsudøvere har ofte mindre kropsfedt end ikke-idrætsudøvere

Kan man måle kropsfedt på andre måder?

  • Du kan også finde ud af, hvor meget kropsfedt du har, ved at måle hudfoldtykkelsen, som bruges som et mål for subkutant fedt (underhuds-fedt). Det måles ved hjælp af en fedtprocentmåler.
  • Andre metoder er at måle omkredsen omkring taljen, halsen eller omkring det bredeste hofteområde (for kvinder).
  • Et røntgenbillede kan også afgøre din fedtprocent.
  • Det er også muligt at foretage målinger under vand. Det er dog en forholdsvis dyr metode og er meget tidskrævende i forhold til de andre metoder.

BMI-formel: Hvordan måler man BMI?

Det er ganske let at udregne dit body mass index, og faktisk kan du sagtens gøre det selv, hvis bare du har en lommeregner ved hånden. Så hvordan måles BMI?

Formlen ser sådan her ud:

Måle-enhedBMI-formel og -beregning
Kilo og meterFormel: vægt i kilo / (højde × højde i meter)

Score fremkommer ved at dividere vægt i kilo med kvadraten af højden angivet i meter: kg/m2

Eksempel: Vægt = 68 kg, Højde = 165 cm

Udregning: 68 ÷ (1.65)2 = 24.98

Vægtkategorier: Undervægt, normalvægt, overvægt og fedme

For voksne over 20 år fortolkes scoren ved hjælp af standardiserede vægtkategorier. Disse kategorier er de samme for mænd og kvinder i alle aldre: Det bruges altså både til at udregne BMI for kvinder og BMI for mænd.

Intervallerne for voksne er vist i følgende tabel:

BMIVægtkategori
Under 18,5Undervægt
18,5 – 24,9Normal eller sund vægt
25,0 – 29,9Overvægt
30,0 og højereFedme
Person måler talje med målebånd (alternativ til BMI-beregner)
Det er en god idé at holde en sund vægt, blandt andet for at forebygge sygdomme.

I realiteten spiller flere faktorer dog ind, når sundhedsrisikoen ved højt kropsmasseindeks skal vurderes. For eksempel kan voksne af asiatisk afstamning have øget risiko for helbredsproblemer ved et lavere BMI.

Det betyder din score

Hvis du for eksempel er 1,65 meter høj og vejer 68 kilo, vil dit BMI være omkring 24 baseret på denne formel:

vægt (kg) / [højde (m)]2

Dette er en meget nem og hurtig måde at finde din egen vægtkategori på.

Læs også: Slankepiller: En ven på vejen til vægttab?

Hvis du har et kropsmasseindeks på mellem 18,5 og 25,9, siger vi gerne, at du har normal vægt.

Et kropsmasseindeks mellem 25 og 29,9 betragtes som overvægtig, mens en værdi over 30 omtales som fedme eller svær overvægt.

Fedme øger risikoen for sygdomme

Personer med fedme har øget risiko for flere forskellige sygdomme:

  • Højt blodtryk
  • Højt kolesteroltal
  • Diabetes type 2
  • Hjertesygdom
  • Blodprop eller blødning i hjernen
  • Galdeblæresygdom
  • Slidgigt
  • Søvnapnø og vejrtrækningsproblemer
  • Kronisk betændelse

Ned i vægt med MetaBurn

Har du et højt kropsmasseindeks? Udover at lave kostændringer, kan du også få hjælp med et kosttilskud som MetaBurn.

MetaBurn indeholder 350 mg camellia sinesis, som kan hjælpe med vægtkontrol, forbrænding og med at reducere appetitten, samt 50 mg chili og 200 mg wakame-ekstrakt. Wakame kan hjælpe med at påvirke fedtstofskiftet og kan også hjælpe med at reducere appetitten. Derudover bidrager vitamin B3, B6 og B9 til et normalt energistofskifte. Krom er med til at opretholde et normalt blodsukkerniveau, hvilket kan have betydning for sukkertrangen.

Tag dit daglige tilskud Metaburn, og så skulle alt være på plads til, at du med tiden opnår en sund vægt.

PRØV METABURN I 60 DAGE

50% RABAT - KUN 174, -

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, udfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Her kan du læse mere om abonnement og vilkår, før du bestiller. Du bestiller ikke noget endnu.