Fedtforbrænding og metabolisme: 9 facts, du bør kende

Har du svært ved at tabe dig? Nøglen til et vellykket vægttab kan være noget så enkelt som at forstå, hvordan stofskiftet, også kaldet din fedtforbrænding eller metabolisme, rent faktisk fungerer.

Nogle mennesker tager tilsyneladende aldrig på i vægt, uanset hvad de spiser. Tværtimod kan det virke, som om kalorierne forbrænder mere og mere for hvert ekstra stykke fedtglinsende pizza, de spiser.

Har de højere stofskifte end alle os andre? Og er der noget, man selv kan gøre, for at øge stofskiftet og sætte fedtforbrændingen i vejret?

For at finde ud af hemmeligheden bag et naturligt vægttab, er det afgørende at forstå, hvordan de kemiske processer i vores krop, der omsætter væske og mad, fungerer.

Lad os se på 9 vigtige fakta om fedtforbrændingen – og samtidig få hemmeligheden bag et naturligt vægttab.

1. BMR: Det handler om hvilestofskifte

Basal Metabolic Rate, eller hvilestofskiftet på dansk, refererer til de kemiske processer, der finder sted i din krop – med andre ord, hvor meget energi du bruger hver dag. For eksempel kræver det energi både at trække vejret, for at hjertet skal slå og til at holde kropstemperaturen omkring 37 grader hele tiden.

Læs også: Kalorieberegner: Hvor mange kalorier skal man have om dagen?

Faktisk står BMR for ca. 65-70 procent af din samlede kalorieforbrænding!

2. Flere muskler = Højere forbrænding

Jo mere muskelmasse du har, jo mere energi bruger din krop. Hvilestofskiftet påvirkes nemlig af to typer væv: fedtvæv og muskelvæv.

For hvert kilo muskler du har, forbrænder din krop 13 kalorier. Tilsvarende forbrænder den kun 4,5 kalorier per kilo fedt. Muskelmassen står således for 3 x mere af kroppens naturlige stofskifte.

Muskler bruger normalt meget mere energi end nogen anden celle i kroppen.

Det betyder, at du kan øge dit stofskifte ved hjælp af styrketræning. Hvis du fx. formår at tage 5 kilo muskler på og samtidig taber 5 kilo fedt, vil det få din krop til at forbrænde mere end 40 ekstra kalorier om dagen.

Det er vel og mærke, når du forholder dig i ro og ikke laver noget. Du brænder endnu mere af, når du laver fysisk aktivitet!

En undersøgelse offentliggjort i European Journal of Clinical Nutrition viste, at deltagerne i gennemsnit øgede deres hvilestofskifte med 5 procent efter ni måneders styrketræning.

Fedtforbrænding/stofskifte/metabolisme øges ved styrketræning - mennnesker der træner
Du kan øge din forbrænding ved hjælp af styrketræning.

3. Proteiner kan øge stofskiftet

Vidste du, at kroppen også bruger energi til at fordøje mad? Og af de tre makronæringsstoffer kulhydrater, protein og fedt er det protein, der kræver mest energi.

Forskning viser, at en kost med gode mængder protein kan øge dit stofskifte så meget som 15 til 30 procent. Derudover vil en proteinrig diæt også påvirke muskelmassen positivt og dermed også øge BMR. 

Læs også: Fantastisk guide til styrketræning: Sådan kommer du i gang!

Gode ​​proteinkilder er kylling og fisk, mejeriprodukter, bønner, linser og nødder.

4. Mænd har højere forbrænding

Mænd har brug for mere mad og energi end kvinder har. Det skyldes til dels, at mænd har mere kropsmasse, muskler og et højere niveau af testosteron, hvilket resulterer i højere stofskifte.

Studier viser, at mænd i løbet af de første måneder af en slankekur kan tabe sig mere end dobbelt så meget som kvinder.

Det er værd at huske på, hvis du er kvinde og er på slankekur sammen med din mand. Bliv ikke frustreret, hvis du taber dig langsommere end din mandlige partner. Det betyder ikke nødvendigvis, at du gør noget forkert.

5. Overgangsalderen kan reducere stofskiftet

Vores metabolisme falder med alderen. Du vil derfor helt naturligt forbrænde færre kalorier, når du er 60 år, end når du er 20. Faktisk falder dit stofskifte allerede fra en alder af 18 år.

Når kvinder når overgangsalderen, kan deres stofskifte også påvirkes som et resultat af et lavere østrogenniveau. Resultatet kan være mere mavefedt, hvilket igen også påvirker stofskiftet, viser forskning.

Derudover kan vores muskelmasse også dale med alderen. Det har som nævnt også en effekt på hvilestofskiftet.

En undersøgelse fra 2015 viser, at det bedste du kan gøre, hvis du er i overgangsalderen, er at kombinere kost og motion samt spise hyppige og fiberrige måltider.

6. Sundhedsrelaterede udfordringer

Metabolismen kan også blive påvirket af sygdomme og visse medikamenter, som kan føre til stofskifteforstyrrelser:

  • Insulinresistens
  • Ubehandlet hypothyroidisme (lavt stofskifte)
  • Antidepressiva og antihypertensive stoffer

Kontakt din læge, hvis du mener, at dit lave stofskifte er relateret til sygdom eller medicin.

7. Vitamin D og stofskifte

For at holde kroppen sund er et godt immunforsvar vigtigt. D-vitamin bidrager til immunsystemets normale funktion. Når du er frisk og rask, får du mere energi og overskud til den ekstra gåtur eller motionsrunde – og det er også godt for dit stofskifte.

Nyere forskning har desuden vist, at D-vitamin ikke kun er vigtigt for sunde knogler og et velfungerende immunforsvaret. Det kan også spille en rolle for forbrænding og vægt, viser en videnskabelig undersøgelse. Undersøgelsen viste tegn på, at de kvinder, der havde lave niveauer af D-vitamin, tabte sig i vægt, når de optimerede deres vitamin D-niveauer.

8. Indfør sunde vaner

Stoffskiftet bliver altså påvirket af en række forskellige faktorer.

Det bedste, du kan gøre for at tabe dig, er at indarbejde gode vaner i dit liv. Det viser en forskningsundersøgelse fra National Weight Control Registry, som inkluderer mennesker, der har tabt mindst 13,6 kilo og holdt vægten i mindst et år.

Undersøgelsen omfatter mere end 10.000 deltagere og er den største undersøgelse af vægttab.

Kendetegnende for dem, der lykkes, er, at de vejer sig en gang om ugen, træner regelmæssigt og med varierende intensitet. De begrænser kalorieindtaget og holder sig væk fra fødevarer med et højt fedtindhold, samt under hensyntagen til størrelsen af ​​portionerne

Derudover er vitaminer og mineraler også vigtige for normalt stofskifte, da de forsyner kroppen med stoffer, som den ikke selv kan fremstille. Vitaminer og mineraler er en del af det, vi kalder en sund kost.

Kolibri - lille fugl med hurtigt stofskifte
Vidste du, at verdens mindste fugl også har verdens hurtigste stofskifte?

9. Fun fact: Kolibrien har superforbrænding!

Kolibrien er verdens mindste fugl og vejer ikke mere end 4,5 gram. Den lille fugl har tiltrukket opmærksomheden fra forskere over hele verden på grund af dens høje stofskifte. Kolibrien har den hurtigste forbrænding i hele dyreriget.

Fuglen har et vingeslag på 60 til 80 slag i sekundet og en tophastighed på 150 km/t. Den kan flyve både bagud og sidelæns, lige op eller ned og endda på hovedet.

Hold vægten nede med MetaBurn

MetaBurn giver dig muligvis ikke det samme stofskifte som kolibrien, men det indeholder ingredienser, der kan forøge forbrændingen og gøre det lettere for dig at holde din vægt stabil.

MetaBurn er Nordens mest populære kosttilskud til vægttab.

MetaBurn indeholder bl.a. 350 mg camellia sinesis, en type grøn te, der kan hjælpe med vægtkontrol, stofskifte og mindre appetit. Derudover indeholder MetaBurn 50 mg chili og 200 mg wakame-ekstrakt. Wakame kan hjælpe med at påvirke fedtstofskiftet og reducere appetitten. Derudover bidrager vitamin B3, B6 og B9 til en normal energiomsætning. Krom bidrager til at opretholde et normalt blodsukkerniveau, hvilket kan have en effekt på sukkertrangen.

Med MetaBurn bliver det lettere at spise mindre og sværere at tage på i vægt.

Udfyld formularen nedenfor – og prøv det selv!