KETO: En kostplan, der kan ændre dit liv

Tabe dig, men ingen idé om, hvor du skal starte? Sig hej til KETO, med denne kostplan vil din krop blive tvunget til at bruge fedt som brændstof i stedet for kulhydrater. Resultatet? En synligt strammere krop!

Keto, også kaldet den ketogene diæt, blev meget populær i 1990’erne, men interessen er de senere år fuldstændig aftaget. Det skyldes, at slankekuren er yderst effektiv til at tabe sig, foruden en masse positive ringvirkninger som et klarere hoved, mere energi og bedre humør.

Selve essensen af ​​en ketogen diæt er, at kroppen går fra at bruge glukose som det primære brændstof, til at bruge fedt som en kilde til stofskifte. Derfor vil kiloene straks begynde at smide, da din krop går ind i det, man kalder ketose.

Du kan læsee ALT om ketose og ketogen diæt her!

I denne artikel giver vi dig den komplette kostplan til dig, der gerne vil tabe dig ved hjælp af keto.

Dette er KETO

På en ketogen diæt skal du reducere dit kulhydratindtag maks 20 til 50 gram per dag. Du spiser omkring 10-20% protein og faktisk burde hele 70-80% af dit fødeindtag komme fra fedt.

Denne mere eller mindre drastiske reduktion af kulhydrater tvinger din krop til at bruge fedt som den vigtigste energikilde i stedet for glukose. Denne tilstand kaldes ketose.

Mens du er i ketose, bruger din krop ketoner, altså molekyler, som leveren producerer af fedt, når glukoselagrene reduceres.

kostholdsplan ketogen diett

Modstridende, at du vil forbrænde fedt ved at spise mere fedt, men forskning viser, at en ketogen diæt er mere effektivt end diæter med lavt fedtindhold.

Ikke mindst øger en keto-diæt mæthedsfornemmelsen, hvilket især er nyttigt, når du gerne vil tabe dig.

Lad os nu se, hvordan du kan komme i gang med din kost i dag!

Kostplan: keto-diÆT

Det første du skal gøre er at fylde dit køleskab, skuffer og skabe med keto-venlig mad. Som du kan se, er tiden kommet til at slippe af med kulhydrater!

For at gøre det nemmere at lykkes, vil skabene i fremtiden være fyldt med ingredienser, der har et højt fedtindhold og masser af protein.

En generelle huskeregel er: 

Jo lavere kulhydratindtag, jo lettere er det at blive i ketose!

Dette er keto-venlig mad:

  • Æg
  • Fugl: Kylling og kalkun.
  • Fed fisk: Laks, sild og makrel.
  • Kød: f.eks bøf og svinekød.
  • Fede mejeriprodukter: Yoghurt, smør og fløde.
  • Fed ost: Cheddar, mozzarella, brie, gedeost og flødeost.
  • Nødder og frø: Macadamianødder, mandler, valnødder, græskarkerner, jordnødder og hørfrø.
  • Nøddeesmør: Naturlig jordnødde-, mandel- og cashewsmør.
  • Sundt fedt: Kokosolie, olivenolie, avocadoolie, kokossmør og sesamolie.
  • Avocado: Hele avocadoer kan tilføjes til næsten ethvert måltid eller snack.
  • Grøntsager uden meget stivelse: Grønkål, broccoli, tomater, champignon og peberfrugt.
  • Krydderier: Salt, peber, eddike, citronsaft, friske krydderurter og krydderier.

Undgå alle fødevarer på listen nedenfor:

  • Brød og Bagværk: Hvidt brød, fuldkornsbrød, kiks, kiks, boller og rundstykker.
  • Slik og sukkerholdige fødevarer: Sukker, is, slik, ahornsirup, agavesirup og kokossukker.
  • Søde drikkevarer: Læskedrikke, juice, sødet te og sportsdrikke.
  • Pasta: Spaghetti og nudler.
  • Korn og kornprodukter: Hvede, ris, havre, korn og tortillas.
  • Grøntsager med meget stivelse: Kartofler, søde kartofler, majs, ærter og græskar.
  • Bønner og bælgfrugter: Sorte bønner, kikærter, linser og kidneybønner.
  • Frugt: Citrus, druer, bananer og ananas.
  • Høj kulhydrat saucer: Barbecuesauce, sukkerholdige salatdressinger og dipsauce.
  • Visse alkoholholdige drikkevarer: Øl og sukkerholdige drikkevarer.

Hvis du undrer dig over, hvor meget protein, kulhydrater og fedt, der er i en fødevare, kan du nemt søge efter den norske Helsedirektoratets og Mattilsynets matvaretabell HER.

Så var køleskabet og madskabet klar til en ketogen diæt: Nu tænker du måske, hvad i alverden skal du lave til det næste måltid?

Herunder får du en hel ugemenu, der hjælper dig hurtigt i gang, og i ketose hurtigst muligt!

avokado kostholdsplan
LÆKKER KETO RET: Avocado med æg og bacon, der giver en god mæthedsfornemmelse

Alle drinks nedenfor betragtes i øvrigt som KETO-venlige!

  • Vand: Fyld op med rigeligt væske for at opretholde væskebalancen
  • Danskvand: Egekilde, Kildevæld og andre danskvande
  • Kaffe: Tilsæt gerne en skefuld fløde eller smør til kaffen
  • Grønn te: Grøn te smager godt og giver mange sundhedsmæssige fordele

Komplet 7 dagers KETO-meny

MANDAG

Morgenmad: To æg stegt i smør serveret med sauterede grøntsager.

Middagsmad: En burger med ost, svampe og avocado, toppet med grøntsager

Aftensmad: Svinekoteletter med grønne bønner stegt i kokosolie.

TIRSDAG

Morgenmad: Svampeomelet.

Middagsmad: Tunfisksalat med selleri og tomat 

Aftensmad: Stegt kylling med flødesauce og broccoli.

ONSDAG

Morgenmad: Peberfrugt fyldt med ost og æg.

Middagsmad: Rucolasalat med hårdkogte æg, kalkun, avocado og blåskimmelost.

Aftensmad: Grillet laks stegt i kokosolie.

TORSDAG

Morgenmad: Fed yoghurt toppet med nødder

Middagsmad: Oksekød med blomkålsris, ost, krydderurter, avocado og salsa.

Aftensmad: Oksekød med ostegratineret broccoli.

FREDAG

Morgenmad: Avocado med kogt æg.

Middagsmad: Cæsarsalat med kylling.

Aftensmad: Svinekoteletter med grøntsager.

LØRDAG

Morgenmad: Blomkålstoast toppet med ost og avocado.

Middagsmad: Lakseburger med pestofyld.

Aftensmad: Frikadeller serveret med zucchininudler og parmesanost.

SØNDAG

Morgenmad: Chia budding lavet af kokosmælk, toppet med kokos og valnødder.

Middagsmad: Grøn salat med hårdkogte æg, avocado, ost og kalkun.

Aftensmad: Kylling i curry

Keto-venlig mad kan således godt bestå af en række lækre og velsmagende retter. Efterhånden vil du opleve, at det bliver legende let at forstå mængdeforholdet mellem kulhydrater, proteiner og fedtstoffer. Og så vil du nemt selv kunne sammensætte nye måltider.

kostholdsplan handleliste
Sørg for at shoppe nogle af nedenstående fødevarer, næste gang du går i butikken.

Indkøbsliste – ketogen diæt

  • Kød og fjerkræ: Oksekød, kylling, kalkun og svinekød 
  • Fisk: Fed fisk som laks, sardiner, makrel og sild
  • Skalddyr: Østers, rejer og kammuslinger.
  • Æg
  • Fede mejeriprodukter: Usødet yoghurt, smør, fløde og creme fraiche.
  • Olier: Kokos- og avocadoolier.
  • Avocado: Køb en blanding af modne og umodne avocadoer, så du har et lager
  • Ost: Brie, flødeost, cheddar og gedeost.
  • Frosne eller friske bær: Blåbær, hindbær, brombær.
  • Nødder: Macadamianødder, mandler, pekannødder, pistacienødder.
  • Frø: Græskarkerner, solsikkekerner, chiafrø.
  • Nøddesmør: Mandelsmør, jordnøddesmør.
  • Friske eller frosne grøntsager med lavt kulhydratindhold: Svampe, blomkål, broccoli, grøntsager, peberfrugt, løg og tomater.
  • Krydderier: Havsalt, peber, salsa, krydderurter, hvidløg, eddike, sennep, oliven og krydderier.

Har du brug for hjælp til at nå dit vægtmål?

Du har nu en komplet indkøbsliste udover en 7-dages menu for at komme i gang med KETO. Men måske vil du have ekstra hjælp til at mindske din appetit, når det kommer til at skære ned på kulhydraterne?

MetaBurn er et kosttilskud, der blandt andet indeholder 350 mg camellia sinensis, der kan være med til at mindske appetitten. Produktet indeholder også 50 mg chili og 200 mg wakame ekstrakt. Wakame kan også hjælpe med at påvirke fedtstofskiftet og reducere appetitten. Chrom kan også hjælpe med at opretholde normale blodsukkerniveauer.

PRØV METABURN I 60 DAGE

50% RABAT – KUN 174, –

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, udfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Her kan du læse mere om abonnement og vilkår, før du bestiller. Du bestiller ikke noget endnu.