Slankemad der virker: 7 sikre vindere

Vil du gerne tabe dig, men er du i tvivl om, hvad du bør spise? Her får du en oversigt over slankemad der virker: altså hvilke madvarer, du bør undgå, og hvilke madvarer, du kan nyde i store mængder.

Det smarteste du kan gøre, når du gerne vil tabe dig, er at fjerne usunde madvarer og snacks fra skabe, skuffer og køleskabe, og i stedet fylde op med sund mad, som du kan spise og drikke en masse af.

Det skal du undgå

Der er nogle særlige fødevarer, du bør skille dig af med, inden du starter din nye kost med sunde slankeretter. Fri adgang til søde og fede fristelser vil kræve ekstra meget af din viljestyrke og gøre det til en mental kampsport at modstå fristelser.

Når du har søde og fede fristelser liggende omkring dig, skal du hele tiden bruge mental energi på at sige “NEJ” til alle cravings, hver gang de dukker op. Din viljestyrke bliver sat på prøve, og resultatet er svækket selvtillid, hver gang du giver efter for trangen til at spise usundt.

Læs også: Nej, viljestyrken hjælper dig ikke ned i vægt! 

Følg i stedet rådet “ude af syne, ude af sind.” Viljestyrke er en knap ressource, og det er bedre at gemme den til noget vigtigere.

fastfood er ikke den bedste slankemad
FRISTELSER: Fjern usunde madvarer og snacks, for at undgå at blive fristet

Listen nedenfor er eksempler på fødevarer med højt indhold af fedt og sukker, så start med at rydde disse varer væk fra skabe og skuffer:

  • Læskedrikke og andre sukkerholdige drikke
  • Juice
  • Sødmælk
  • Hvidt brød
  • Chips
  • Friturestegt mad og snacks
  • Creme fraiche/mayonnaise
  • Fedt kød og hakket kød
  • Sukkerholdige snacks såsom chokolade og slik

Den bedste slankemad: Det kan du spise meget af

Heldigvis findes der en masse god og mættende slankemad der virker, når du ønsker at holde din vægt eller tabe dig. Nedenfor har vi samlet 7 madvarer, der er spækket med gode og sunde næringsstoffer, og velegnede til et vægttab.

Læs også: Træt af yoyo-vægt? Din guide til varigt vægttab

1. Æg

Æg er fyldt med gode næringsstoffer, og da de indeholder meget protein, er det også en mættende slankemad, der giver dig en god og langvarig mæthedsfornemmelse.

En omelet bestående af to æg giver dig D-vitamin, E-vitamin, riboflavin, folat, B12-vitamin, selen og fosfor, foruden A-vitamin, jern, zink og jod.

Et æg indeholder omkring 80 kalorier. Derfor kan du nyde æg med god samvittighed.

Æg - slankemad frokost
SPEJLÆG: Steg ægget som det er eller lav en sund og velsmagende æggeomelet

2. Kylling eller kalkun

Magert og lyst kød såsom kylling og kalkun er fedtfattigt og fyldt med protein, og det er lige hvad din krop har brug for, især hvis du træner meget.

I én kyllingefilet er der omkring 100 kcal og 1-2 % fedt, og dette fedt er hovedsageligt umættet.

Derudover får du en række vitaminer og mineraler såsom B-vitaminer, D-vitamin, selen, magnesium, zink og jern.

3. Bønner og bælgfrugter

Bønner og andre bælgfrugter er også gode ingredienser i slankeretter. Disse omfatter linser, sorte bønner, kidneybønner, linser og kikærter.

De er rige på protein og fibre, to næringsstoffer, der begge øger mæthedsfornemmelsen.

Det høje fiberindhold kan dog i store mængder give gas og oppustethed. Men det kan du undgå ved at sætte dem i blød i god tid inden tilberedning.

Bønner og bælgfrugter er også en god kilde til antioxidanter og det vandopløselige B-vitamin folat. 

De er også kaloriefattige i forhold til næringsværdien. Med andre ord: Her er et godt bud på noget af den sundeste og bedste slankemad.

Læs også: Kalorieberegner: Hvor mange kalorier skal man have om dagen?

Bønner - gode i slankeretter
MANGE FIBRE: Bønner og linser indeholder mange fibre og er derfor sund og mættende slankemad

4. Hytteost

Dette mejeriprodukt indeholder en masse protein, hvilket er vigtigt for at opbygge og vedligeholde muskler. Det giver også en god mæthedsfornemmelse.

Hytteost indeholder calcium og fosfor, som er vigtige byggesten for vores skelet.

Også mejeriprodukter såsom græsk yoghurt og skyr er slankemad der virker.

5. Avocado 

Avocadoer er en god kilde til umættet fedt, den samme type fedt som i olivenolie. Den indeholder mange næringsstoffer, såsom fibre og kalium, og er meget mættende.

Avocado er en brugbar frugt, der passer godt i salater. Da den ikke er sød og er uden frugtsyre, anses den af ​​nogle for at være en grøntsag.

En avocado indeholder 170 kalorier pr. 100 gram. En avocado vejer mellem 100 og 200 gram uden sten og skræl.

Læs også: kalorier

Spis fx. din avocado ovenpå ristet rugbrød med hytteost og salt og peber. Så har du en god og nærende slankemad frokost.

Avocado: Mættende slankemad
SUNDE KALORIER: En almindelig avocado indeholder mellem 170 og 340 kcal

6. Nødder

Nødder indeholder en masse protein, fibre og umættede fedtstoffer, som er med til at øge hvilestofskiftet. 

  • HASSELNØDDER – fyldt med E-vitamin
  • PARANØDDER – god kilde til selen
  • PEANUTS – god kilde til jern
  • PINJEKERNER – rig på kostfibre og gode for fordøjelsen
  • PISTACIENØDDER – højt indhold af vitamin B
  • MACADAMIA – indeholder en masse sunde fedtstoffer

De gode mængder protein og fibre i nødder bidrager også til øget mæthed.

7. Chiafrø

Disse små frø hjælper dig med at tabe dig på en sund måde. To spiseskefulde chiafrø indeholder næsten 10 gram fibre, hvilket svarer til cirka 40 procent af det anbefalede daglige indtag.

Chiafrø er også rige på omega 3-fedtsyrer.

Med alle disse positive egenskaber er chiafrø god at bruge som slankemad – fx. i en slankemad-morgenmad som topping på skyr med bær og nødder.

Dæmp appetitten med MetaBurn

Ønsker du yderligere hjælp til at tabe dig, så kan et kosttilskud som MetaBurn også være en hjælp.

MetaBurn indeholder blandt andet 350 mg camellia sinensis, som kan bidrage til at mindske appetitten. Produktet indeholder også 50 mg chili og 200 mg wakame-ekstrakt. Wakame kan bidrage til at påvirke fedtstofskiftet og reducere appetitten. Krom kan bidrage til at opretholde normale blodsukkerniveauer.

Et stabilt blodsukkerniveau kan gøre det nemmere at kontrollere din trang til sukker og hurtige kulhydrater.

PRØV METABURN I 60 DAGE

50% RABAT – KUN 174, –

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, udfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Her kan du læse mere om abonnement og vilkår, før du bestiller. Du bestiller ikke noget endnu.

KILDER: