9 FAKTA OM METABOLISM OG Fedtforbrænding

Har du det svært at tabe dig? Nøglen til en vellykket slankekure kan være så enkel som at forstå, hvordan dit stofskifte, også kaldet forbrænding, rent faktisk fungerer.

Nogle mennesker synes aldrig at tage på i vægt. Uanset hvad de spiser. Tværtimod kan det se ud til, at de fedtfattige kalorier konstant brænder med det ekstra stykke pizza.

Har de højere stofskifte end resten af ​​os? Og kan du øge dit stofskifte eller stofskifte?

For at finde ud af det er det afgørende at forstå, hvordan de kemiske processer i vores krop fungerer.

Lad os se på 9 vigtige fakta om stofskifte, og med det også hemmeligheden bag naturligt vægttab.

1. Det handler om BMR

Basal Metabolic Rate, den basale metaboliske hastighed eller hvilende metaboliske hastighed på dansk, refererer til de kemiske processer, der finder sted i din krop – med andre ord, hvor meget energi du bruger hver dag. For eksempel kræves energi både til at trække vejret, for at hjertet skal slå og til at holde kropstemperaturen omkring 37 grader hele tiden.

Faktisk tegner BMR sig for ca. 65-70 procent af din samlede kalorieforbrænding!

2. FLERE MUSKLER = HØJERE METABOLISME

Jo mere muskelmasse du har, jo mere energi bruger din krop. Hvilemetabolisme påvirkes af to typer væv: fedtvæv og muskelvæv.

For hvert kilo muskel, du har, forbrænder din krop 13 kalorier, og tilsvarende forbrænder den kun 4,5 kalorier pr. Kilo fedt. Muskelmasse tegner sig således for 3 gange mere af kroppens naturlige stofskifte.

Muskler bruger normalt meget mere energi end nogen anden celle i kroppen.

Dette betyder, at du kan øge dit stofskifte ved hjælp af styrketræning. For eksempel, hvis du formår at tage 5 kilo muskler på samme tid som du taber 5 kilo fedt, vil det få din krop til at forbrænde mere end 40 ekstra kalorier om dagen.

Dette er godt og i ro. Du brænder endnu mere gennem fysisk aktivitet.

En undersøgelse offentliggjort i European Journal of Clinical Nutrition viste, at deltagerne i gennemsnit øgede deres hvilemetabolisme med 5 procent efter ni måneders styrketræning.

kolibri og metabolisme
Vidste du, at verdens mindste fugl også har verdens hurtigste stofskifte?

3. Proteiner kan øGe stofskiftet

Vidste du, at kroppen også bruger energi til at fordøje mad? Og af de tre makronæringsstoffer kulhydrater, protein og fedt er det protein, der kræver mest energi.

Forskning viser, at en diæt rig på protein kan øge dit stofskifte så meget som 15 til 30 procent. Derudover vil en proteinrig diæt også påvirke muskelmassen positivt og dermed også øge BMR. 

Gode ​​proteinkilder er kylling og fisk, mejeriprodukter, bønner, linser og nødder.

4. MÆNDER HAR HØJERE METABOLISM

Mænd har brug for mere mad og energi end kvinder har. Dette skyldes delvis, at mænd har mere kropsmasse, muskler og et højere niveau af testosteron, hvilket resulterer i stofskifte.

Studier viser at mænd I løbet af de første måneder af et diætprogram kan det gå ned mere end dobbelt så meget som kvinder.

Det kan være værd at huske på, hvis du er kvinde og vil tabe dig, sammen med din mand, så bliv ikke frustreret, hvis du går langsommere end din partner, det betyder ikke nødvendigvis, at du laver noget forkert.

5. Overgangsalderen kan reduCere stofskiftet

Vores stofskifte falder med alderen, for eksempel vil du forbrænde færre kalorier, når du er 60, end når du er 20. Faktisk falder dit stofskifte allerede fra en alder af 18 år.

Når kvinder når overgangsalderen, kan deres stofskifte også påvirkes som et resultat af et lavere østrogenniveau. Resultatet kan være mere mavefedt, hvilket igen også påvirker stofskiftet, viser forskning.

Derudover kan muskelmasse også falde med alderen, og det har også en effekt på hvilemetabolismen.

En studie fra 2015 viser, at det bedste du kan gøre, hvis du er i overgangsalderen, er at kombinere kost og motion og at spise hyppige og fiberrige måltider.

6. SUNDHEDSRELATEREDE UDFORDRINGER 

Metabolisme kan også blive påvirket af sygdomme og visse medikamenter, som kan føre til stofskifteforstyrrelser:

  • Insulin resistens
  • Ubehandlet hypothyroidisme (lavt stofskifte)
  • Antidepressiva og antihypertensive stoffer

Kontakt din læge, hvis du mener, at dit lave stofskifte er relateret til sygdom eller medicin.

7. Vitamin D og stofskifte

Nyere forskning har vist, at D-vitamin ikke kun er vigtigt for et godt knoglesundhed og immunforsvaret. Det kan også spille en rolle i stofskifte og vægt, ifølge et studie. Resultatet var, at de kvinder, der havde lave niveauer af D-vitamin, mistede mere vægt, da de optimerede deres vitamin D-niveauer.

8. INDFØRELSE AF SUNDE VANER

Stoffskiftet kan således påvirkes af en række forskellige faktorer. Det bedste, du kan gøre for at tabe dig, er at indarbejde gode vaner. Det viser en forskningsundersøgelse i regi af National Weight Control Registry, som inkluderer mennesker, der har tabt mindst 13,6 kilo og holdt vægten i mindst et år.

Undersøgelsen omfatter mere end 10.000 deltagere og er den største undersøgelse af vægttab.

Kendetegnende for dem, der lykkes, er, at de vejer sig en gang om ugen, træner regelmæssigt og med varierende intensitet. De begrænser kalorieindtag og holder sig væk fra fødevarer med et højt fedtindhold, samt under hensyntagen til størrelsen af ​​portionerne

Derudover er vitaminer og mineraler også vigtige for normal stofskifte, da de forsyner kroppen med stoffer, som den ikke selv kan fremstille. Vitaminer og mineraler er en del af det, vi kalder en sund kost.

9. Funfact: Kolibrien har superforbÆnDing!

Kolibrien er verdens mindste fugl og vejer ikke mere end 4,5 gram. Den lille fugl har tiltrukket forskere over hele verden på grund af dens høje stofskifte. Kolibrien har den hurtigste forbrænding i hele dyreriget.

Fuglen har en svajende hastighed på 60 til 80 slag i sekundet og en tophastighed på 150 km / t. Det kan flyve både bagud og sidelæns, lige op eller ned og endda på hovedet.

HOLD VÆGTEN NED MED METABURN

MetaBurn giver dig muligvis ikke det samme stofskifte som kolibrien, men det kan fremskynde stofskiftet og gøre det lettere for dig at holde din vægt stabil.

I MetaBurn finder du for eksempel de vigtigste ingredienser: 100 μg krom, 350 mg grøn te (camellia sinesis), 50 mg chili og 200 mg wakameekstrakt. Wakame påvirker fedtstofskiftet og kan hjælpe med at reducere appetitten. Derudover bidrager vitamin B3, B6 og B9 til normal energimetabolisme.

Med MetaBurn i din krop vil du bemærke, at det bliver lettere at spise mindre og sværere at tage på i vægt.

PRØV METABURN Gratis

60 dage – kun 79 kr i porto

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, der er forudfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. du bestiller ikke noget endnu.