Afhængig af chokolade? Sådan slipper du af med sukkertrangen

Du føler, at du bare SKAL have noget. Men bare rolig: der er en løsning for dig, der er afhængig af chokolade. Her får du en guide til, hvordan du slipper af med sukkertrangen – uden at du behøver opgive den mørke lækkerbisken for altid. 

Har chokoladen mere magt over dig, end du har over den?

Så kan det være, du er blevet afhængig. Det er ikke ualmindeligt at få lyst til mad med et højt indhold af sukker og fedt – og chokolade er en af ​​de mest populære fødevarer med netop denne kombination.

Faktisk spiser vi danskere i gennemsnit 5,7 kilo chokolade om året!

Hvad er chokolade?

Chokolade er lavet af kakaopulver, kakaosmør, sødemidler og eventuelt andre ingredienser. Det meste af fedtet kommer fra kakaosmør.

Mørk chokolade har den højeste koncentration af kakaopulver, mens hvid chokolade har mindst.

Da kakao smager naturligt bittert, er den som regel blandet med en masse sukker.

Forskning viser dog, at kombinationen af ​​fedt og sukker kan gøre os afhængige af nogle typer fødevarer, såsom chokolade.

Hvorfor får du lyst til chokolade?

Nogle gange kan chokoladetrangen have en simpel forklaring:

Du er sulten!

Når du er sulten, får din krop lyst til hurtige kulhydrater såsom raffineret sukker.

Men desværre har det meste af den chokolade, du kan købe i butikkerne, et højt glykæmisk indeks.

Glykæmisk indeks (GI) siger noget om, hvor hurtigt kroppen omdanner kulhydrater i maden til glukose. Fødevarer med højt GI får blodsukkeret til at stige hurtigt, mens fødevarer med lavt GI får blodsukkeret til at stige langsomt.

Chokolade kan føles som en ven i nød, når du har brug for hurtig energi. Men denne energi holder desværre ikke længe før blodsukkeret hurtigt falder igen.

Afhængig af chokolade?
STORE MÆNGDER: Hvert år spiser vi hver især næsten 6 kilo chokolade.

Hvor meget sukker har vi brug for?

Ifølge de danske anbefalinger har vi faktisk brug for meget små mængder sukker hver dag: Højst 10 procent af dit daglige energioptag bør komme fra sukker. 

For en kvinde svarer det til højst 50 g sukker om dagen, mens mænd bør spise højst 70 g sukker dagligt.

En måde at reducere dit indtag af sukker på, er ved at spise chokolade med en høj kakaoprocent.

Chokolade og kvinder

Både mænd og kvinder elsker den mørke lækkerbidsken. Men hvorfor er det, at kvinder har ekstra lyst til chokolade omkring tidspunktet for menstruation?

I øjeblikket er der ingen biologisk forklaring på dette fænomen. Men forskere har fundet ud af, at omkring 50% af amerikanske kvinder har lyst til chokolade omkring menstruationscyklussen.

Den egentlige årsag til dette kan være, at det er nemmere at ty til søde sager som chokolade, når du føler dig stresset, rastløs, deprimeret eller mangler energi.

Ikke mere afhængig af chokolade

Heldigvis er der en vej ud af denne afhængighed. Et trick kan være at spørge dig selv, hvorfor trangen kommer:

Er det fordi du er sulten?

Er det fordi du føler dig stresset?

I så fald kan du prøve stressreducerende aktiviteter såsom mindfulness, meditation eller at gå en tur udenfor, når sukkertrangen melder sig.

Andre tricks til at slippe af med afhængighed:

  • Sørg for at holde din krop hydreret – sigt efter at drikke mindst 2 liter vand om dagen
  • Fyld dig op med sunde fedtstoffer som olivenolie, nødder og avocado
  • Spis en afbalanceret kost med magert protein, frugt, grøntsager og fuldkorn
  • Tilfredsstil din søde tand med frugt, yoghurt og frugt-smoothies
  • Tænk lidt anderledes, når du bager: Hvad med en opskrift bestående af fuldkorn i stedet for en masse sukker?

Ikke Bare usundt!

Chokolade er ikke bare usundt. I sin rene form er kakao fuld af polyfenoler, som er nogle af naturens mest kraftfulde antioxidanter. Kakao indeholder også flavonoider, som er en type antioxidanter, der også findes i rødvin.

Jo mørkere chokolade og jo højere kakaoprocent, jo højere er indholdet af de sundhedsfremmende stoffer.

Det er bedst at vælge chokolade, der indeholder mindst 70% kakao og så lidt sukker som muligt.

Så kan du nyde din mørke chokolade med god samvittighed! 

Men døjer du med søde cravings, der bliver ved med at dukke op, kan det være værd at prøve et kosttilskud med krom.

Krom kan have en stabiliserende virkning på blodsukkeret. Det hjælper med at modvirke sukkertrangen.

Brug et godt tilskud med krom

Metaburn er et populært kosttilskud til vægtkontrol, blandt andet fordi det indeholder chrom, som kan hjælpe kroppen til at opretholde normale blodsukkerniveauer.

Metaburn indeholder desuden 350 mg camellia sinesis, som kan bidrage til vægtkontrol, forbrænding og formindsket appetit, samt 50 mg chili og 200 mg wakame ekstrakt. Wakame kan bidrage til at regulere fedtstofskiftet og reducere appetitten.

Et stabilt blodsukkerniveau gør det nemmere at kontrollere både sukkertrang og vægt.

PRØV METABURN I 60 DAGE

50% RABAT – KUN 174, –

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, udfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Her kan du læse mere om abonnement og vilkår, før du bestiller. Du bestiller ikke noget endnu.

Kilder: