Kan LYSET FRA DIN MOBILTELEFON, påvirke dit stofskifte?

At blive udsat for kunstigt lys sent om natten kan have flere negative effekter på din krop end at stjæle fra din søvn. Nyere forskning viser, at kunstigt lys kan have en direkte indflydelse på dit stofskifte.

Vi lever ikke længere i en verden styret af solen. Kunstig belysning giver millioner af mennesker mulighed for at arbejde sent og tidligt. Men prisen, vi betaler for den ekstra belysning, er ikke kun et forstyrret biologisk ur, nu viser forskning, at det også kan resultere i overvægt.

Det viser sig, at langvarig udsættelse for kunstigt lys hæmmer den naturlige fedtforbrænding.

Kunstigt lys er defineret som alt lys, der ikke kommer fra solen, herunder lys fra mobiler, computerskærme og gadebelysning.

Ændringer i stofskiftet

At blive udsat for kunstigt lys om natten har været forbundet med højere kropsvægt og en højere risiko for fedme, men det vides endnu ikke hvorfor.

En del af årsagen kan være, at meget (kunstigt) lys lige før sengetid fører til ubalance i melatoninniveauet og døgnrytmen, hvilket igen fører til ændringer i stofskiftet. Og lavt stofskifte er som bekendt forbundet med vægtøgning.

Lysets effekt på stofskiftet

I et randomiseret og kontrolleret studie undersøgte forskere effekten af ​​kunstigt lys på stofskiftet.

I alt blev 10 mænd udsat for forskellige grader af lys om natten i tidsrummet 21.00-24.00. I løbet af disse timer blev nogle af deltagerne udsat for et stærkt lys (10.000 lux), andre for et meget svagere lys (<50 lux).

De sov fra 24:00-07:00.

Efter 7 dage blev de, der havde været udsat for 10.000 lux, i stedet udsat for <50 lux og omvendt.

Deltagernes søvn blev nøje overvåget gennem hele undersøgelsen, inklusive energiforbrug, respirationsfrekvens (RQ) og oxidation af kulhydrater, fedt og protein. (Åndedrætskvotient kan bruges til at beregne basal stofskiftehastighed.)

Samtidig blev deltagernes spytniveau målt morgen og aften, foruden flere søvnparametre (såsom opvågning, total søvntid og søvneffektivitet).

Dårligere stofskifte i lysgruppen

Resultatet var, at gruppen, der havde været udsat for stærkt lys, havde et lavere melatoninniveau end gruppen, der blev udsat for svagt lys inden sengetid.

Faktisk var melatoninniveauerne 63 % lavere i gruppen med stærkt lys sammenlignet med dem, der blev udsat for svagere belysning mellem 21:00 og 24:00.

Gruppen udsat for stærk kunstig belysning havde også en stigning i RQ under lyseksponering og under søvn. Hvilket betyder mindre fedtoxidation (hvor hurtigt fedtsyrerne nedbrydes), samtidig med at de havde øget kulhydratoxidation under søvn.

Man så således, at kunstig belysning havde en direkte effekt på stofskiftet.

FÅ HJÆLP AF METABURN

Vil du tabe dig, skal du måske lade din mobiltelefon stå i stuen?

Hvis det bliver for hårdt, så prøv et kosttilskud som MetaBurn, der indeholder 350 mg camellia sinesis, der kan hjælpe med vægtkontrol, stofskifte og reducere appetitten, samt 50 mg chili og 200 mg wakame-ekstrakt. Wakame kan hjælpe med at påvirke fedtstofskiftet og kan også hjælpe med at reducere appetitten. Derudover bidrager vitamin B3, B6 og B9 til et normalt energistofskifte. Krom er med til at opretholde et normalt blodsukkerniveau, hvilket kan have betydning for trangen til slik.

PRØV METABURN I 60 DAGE

50% RABAT – KUN 174, –

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, udfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Her kan du læse mere om abonnement og vilkår, før du bestiller. Du bestiller ikke noget endnu.

Kilde: