Middelhavskost: Derfor er den kåret til årets diæt i 2022

For femte år i træk er middelhavskosten kåret som den absolut bedste kostplan, du kan vælge at følge.

Den fornemme kåring som “No. 1 Best Diet Overall” blev uddelt af U.S. News & World Report, et af de mest indflydelsesrige nyhedsmagasiner i USA.

Et panel bestående af 27 kosteksperter har gennemgået 40 forskellige diæter og rangeret dem efter flere kategorier:

  • Hvor let er diæten at følge?
  • Hvor sandsynligt er det, at du taber dig? (både på kort og lang sigt)
  • Hvor effektiv er kosten til at forebygge hjerte-kar-sygdomme eller diabetes?
  • De samlede ernæringsmæssige sundhedsfordele

Læs også: 7 ting du kan gøre i dag for at blive mere sund!

Middelhavsdiæten fik den bedste placering baseret på alle disse kriterier – og det er altså femte år i træk, at denne kostform løber af med sejren.

Hvad er middelhavskost?

Som navnet antyder, er middelhavsdiæten ganske enkelt inspireret af madvanerne hos de mennesker, der bor ved Middelhavet.

Diæten er baseret på et højt indtag af vegetabilske, friske ingredienser; primært bladgrøntsager, rodfrugter, frisk frugt og bær, friske krydderurter og nødder. Derudover serveres der mindre portioner kød, fisk, æg og ost til måltiderne.

Som en vigtig ingrediens tilsættes der også gode mængder af ekstra jomfru olivenolie til kosten.

Rent smør bruges næsten aldrig, og sukker og raffinerede fødevarer er til de helt særlige lejligheder.

Der spises lidt rødt kød, æg og mejeriprodukter, ligesom fjerkræ bruges i mindre portioner end i den traditionelle vestlige kost.

Fed fisk med meget omega 3 bliver ofte serveret i en middelhavskost.

Sjov og hygge omkring bordet

Men middelhavskosten er meget mere end en diæt. Den handler også om socialt fællesskab. Fælles måltider er nemlig noget, der prioriteres højt hos folkene ved Middelhavet.

Det er almindeligt, at venner og familier mødes for at spise sammen, og som en del af sammenkomsten synges der gerne sange og fortælles historier og sagn.

Da kosten er relativt rig på fedt (dog af den sunde slags!), er der også ekstra opmærksomhed på at bevæge sin krop i dagligdagen, og få trænet kroppen.

Middelhavskosten er endda optaget på UNESCOs liste over immateriel kulturarv, hvor den er defineret som «et sæt af evner, viden, ritualer, symboler og traditioner, fra jord til bord».

Sådan kommer du i gang

Vil DU gerne i gang med middelhavsdiæten? 

Diæten er forholdsvis nem at følge, hvilket også er en af ​​grundene til, at den blev kåret som vinderen blandt 40 andre diæter. Her er nogle tips til at hjælpe dig i gang med en middelhavsdiæt:

  • Spis masser af frugt og grøntsager. Hav gulerod, æble og banan ved hånden, hvis du bliver sulten mellem måltiderne.
  • Vælg fuldkorn. Gå efter fuldkornsbrød, fuldkornsprodukter og fuldkornspasta. 
  • Nødder og frø er gode kilder til fibre, protein og sundt fedt. Har du fx. prøvet at smøre tahin (sesamsmør) eller nøddesmør på brød?
  • Vær generøs med olivenolie, og undgå smør eller margarine. Kom for eksempel et par dråber olivenolie over grøntsagerne, og dyp brødet i olivenolie som alternativ til smør.
  • Vælg helst urter og krydderier, når du smagsgiver din mad, i stedet for salt og fedt.
  • Spis fisk mindst to gange om ugen. Sunde valg er fx. makrel og sild. Tilbered gerne fisken på grillen.
  • Skær ned på det røde kød til et par gange om måneden. Hvis du stadig har lyst til kød, så gå efter de magre varianter.
  • Vælg fedtfattige mejeriprodukter, såsom skummetmælk, fedtfattig yoghurt og fedtfattig ost.

Kombinér diæten med MetaBurn

Motion forøger effektiviteten af ​middelhavsdiæten. Forsøg at motionere mindst 30 minutter ved moderat intensitet 5 dage om ugen. Moderat træning øger din puls og får dig til at svede. Vælg en aktivitet, som du godt kan lide, og som du kan holde fast i over tid.

Derudover kan et kosttilskud som MetaBurn være nyttigt, når målet er at tabe sig.

MetaBurn indeholder blandt andet 350 mg camellia sinesis, som kan bidrage til vægtkontrol, forbrænding og til at mindske appetitten.

Derudover indeholder MetaBurn ekstrakt af wakame: Wakame kan bidrage til at påvirke fedtstofskiftet og mindske appetitten. I tillæg bidrager vitamin B3, B6 og B9 til et normalt energistofskifte. Krom er med til at opretholde et normalt blodsukkerniveau, hvilket kan nedsætte trangen til slik.

Helt klart en fordel, når du ønsker at holde dig til en middelhavskost!

PRØV METABURN GRATIS

60 dage – kun 79 kr i porto

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, udfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Her kan du læse mere om abonnement og vilkår, før du bestiller. Du bestiller ikke noget endnu.