Slankning, tilbagefald – sådan lykkes du

Seks ud af ti Skandinaviere går i gang med at slanke sig fra tid til anden, og de fleste ender med at fejle. Men vidste du at nøglen til livsstilsændring er at aceptere og tackle de uforudsete udfordringer? 

Det er nemlig gennem mentalt forberedelse på modstand og nederlag vi finder løsningen på en sund, langvarig og mere robust livsstilsændring. Mindre risiko for tilbagefald.

Sund livsstil handler jo ikke om at du kun skal spise gulerødder og persille, og løbe flere km om dagen. Livet handler også om et vinglass i ny og næ, et stykke kage eller en hel lørdag på sofaen, med chipsposen i hånden. 

Vi er alle mennesker, trods alt. 

Men når vi har givet efter for fristelserne kommer den dårlig samvittighed ind. Følelsen af at have tabt. Igen.

Og det er her mange mennesker ender med at give op på hele slanke projektet. De går tilbage til gamle vaner og tænker “Ja, ja. Jeg bliver nok alligevel ikke bedre”. 

Læs også: 8 årsager til at diæten glipper

Men vær lidt realistisk

Forventer du at skulle leve uden chokolade resten af livet? Eller fjerne alt alkohol? Har du egentlig lyst til at træne hver eneste dag resten af din tid? Fordi du vil beholde den slanke, veltrænede krop, når du først har formået at nå dit længe ventede slanke mål?

Vil du leve et liv, hvor du altid skal tælle kalorier?

Læs også: Hvor mange kalorier behøver jeg?

Når vi fejler og finder os selv med hånden dybt i slikskålen, kan følelsen af ​​ikke at mestre en sund livsstil være overvældende. Alt andet, som vi har formået at lykkes med, er glemt. Vi tænker kun på tilbagefaldet.

Men hvis du i stedet koncentrere dig på alt, hvad der rent faktisk har været positivt indtil nu, har du en unik mulighed for hurtigere at komme tilbage på sporet med din langsigtede plan!

Du er nødt til at give plads i livet til det, der ikke er perfekt.

Slanking tilbakefall

Du skal samle på erfaringer

Når du får et tilbagefald eller mislykkes med noget du har sat dig som mål, får du faktisk en værdifuld erfaring: Du kan lave en mental database over fuck-ups og fejltrin, og tænke på hvordan du alligevel formåede at komme videre. 

I stedet for at tænke at “det gik ikke denne gang heller” kan du gøre nederlaget til “dette har jeg gjort før, og jeg ved, hvordan jeg skal håndtere det”. Det er ikke verdens ende, men en naturlig proces på vej mod målet. Jeg giver den stadig 100%. 

For du må forvente, at modgang kommer. Altid. Og nu ved du også, hvordan du hurtigt kommer tilbage på hesten igen. Det hele sidder mellem ørerne.

Du er nødt til at tænke over, hvordan du vil leve i det lange løb. Ingen ønsker bestemt at leve et liv som en munk, befriet for alle verdens glæder, låst i en tynd og streng krop?

Vær ikke for streng med dig selv! Du får altid, hvad du vil, men still ikke for hårde krav, som du er dømt til at tabe.

Læs også: Mange har nu gode erfaringer med MetaBurn

Et klap på skulderen. Ikke i ansigtet. 

Når du foretager en masse ændringer i din livsstil, er det nødvendigt at lægge en stor indsats og planlægning i implementeringen. Og her har dårlig samvittighed, anger, skam eller tanker om, at “jeg ikke kan klare det” overhovedet ikke noget sted.

Disse tanker ødelægger den styrke, du har brug for til at gennemføre planen. De er ikke konstruktive eller nyttige. Eller nødvendige.

Tag et skridt ad gangen, giv dig selv kredit for hvad du gør godt! Tænk langt frem. Accepter de forkerte trin i dag, og ved, at i morgen skal du nok komme tilbage til de positive ændringer, du ved, er gode for dig og din krop.

At være forberedt på fejl og tilbageslag hjælper dig med at undgå fuldstændig sammenbrud og modløshed.

Læs også: Hvordan man kan tabe sig uden at træne

hvorNår løber du ind i problemer?

Det er en god idé at lave en mental køreplan over, hvilke situationer der er udfordrende for dig. Hvilke situationer sker det i? Så du ved, hvordan du kan tage kontrol over disse og vide, hvordan du løser dem.

Det giver dig en øget følelse af kontrol og positiv forstærkning.

For eksempel, hvis du er opmærksom på, at middag med dine venner altid ender med for meget på din tallerken, 12 øl, snaps og karamelbudding til dessert, er det bedst at lave en plan for festen.

Hvor vigtigt er disse øl i forhold til desserten? Hvor mange portioner til middagen er ok?

Men som vi har talt om: Vær ikke for hård mod dig selv. Du skal også leve et godt liv. Måske vil denne aften med vennerne kun indeholde en ændring.

Og hvad så når skaden er sket?

Vi er alle forskellige med forskellige vaner og tolerancer for hvad der er en udfordrende situation. Derfor skal du selv være opmærksom på dit kriseniveau for at kunne håndtere dem konstruktivt.

Så når planen er lagt for risikosituationer, er det næste trin at arbejde på at begrænse skaderne. Hvordan reduceres konsekvenserne? Det bedste er altid at undgå dem. Men et andet godt værktøj er at prøve at gøre noget helt andet, når situationen først opstår igen.

Men vigtigst af alt: Vaner tager tid at ændre. Især de vaner, vi har brug for, for at få en slankere krop. Bliv ikke ked af eller overrasket, hvis tingene ikke altid går som planlagt.

Brug i stedet fejlen af ​​noget nyttigt og positivt. Juster kursen lidt, og tænk lidt over, om dine krav måske skal sænkes.

Se altid fremad og tænk på det lange løb.
Du er bare et menneske, ligesom alle andre.

Nogle gange har vi også brug for lidt ekstra hjælp. MetaBurn gør det lettere for kroppen at forbrænde fedt og bremser sult og trangen til slik. Du kan faktisk prøve det gratis nu:

PRØV METABURN Gratis

60 dage – kun 79 kr i porto

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, der er forudfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. du bestiller ikke noget endnu.