7 sunde kaloriedræbere til sommeren

Det er sommer! Klamme sko er endelig skiftet ud med sandaler, og frakken byttet ud med florlet beklædning. Nu hvor tøjet skal af, er det fristende også at spise LIDT sundere. Vi har samlet 7 friske favoritter, som din krop vil elske i varmen.

De indeholder ikke mange kalorier, og som en ekstra bonus giver de også din krop en masse sundhedsmæssige fordele. Du kan spise disse madvarer præcis som de er, eller du kan bruge dem som ingredienser i en lækker sommeropskrift.

Klar til at få vand i munden (og i kroppen)?

1. Saftig vandmelon

At holde din krop hydreret er vigtigt hele året rundt, men så meget desto vigtigere, når solen står højt på himlen og sveden flyder. Heldigvis behøver du ikke kun at drikke vand. Du kan også spise madvarer, der indeholder rigeligt med væske.

Vandmelonen er præcis sådan en frugt. Den består af hele 92 procent vand (deraf navnet).

Vidste du forresten, at vandmelon er fuldstændig fedtfri samt en rig kilde til vitamin A, B6 og C? Derudover viser undersøgelser, at en halv kop vandmelon indeholder så meget som 9 til 13 mg lycopen.

Der er altså mange fordele ved at spise madvarer såsom vandmelon. En af de mange fordele er også, at du får ekstremt få kalorier (30 kalorier pr. 100 g), samtidig med at du fylder maven op. I langt højere grad, end hvis du kun drak vand! 

Læs også: Kalorieberegner: Hvor mange kalorier skal man have om dagen?

2. Majs på grillen?

Majs er for mange et obligatorisk tilbehør til grillmaden. Men vidste du, at majs både indeholder kostfibre og folat, og at den også er rig på antioxidanter?

Majs indeholder nemlig carotenoiderne lutein og zeaxanthin, som er gode for vores øjensundhed og filtrerer nogle af solens skadelige stråler fra. Se på majs som et naturligt sæt solbriller.

mais

Denne grøntsag indeholder kun 19 gram kulhydrater per 100 g. Den indeholder hele 1 gram kostfibre og 3,5 mg C-vitamin. Folat bidrager til at mindske træthed og udmattelse, mens kalium hjælper med at opretholde et normalt blodtryk. Kostfibre er gavnlige for fordøjelsen.

3. Tag en tomat

Solfaktor er uden tvivl bud nummer 1, når du befinder dig under åben himmel. Men vidste du, at tomater kan give dig ekstra beskyttelse? Det skyldes, at tomater, ligesom vandmelon, er rige på lycopen.

Lycopen er det carotenoid, der giver tomater den røde, fyldige farve.

I en videnskabelig undersøgelse så man, at deltagere, der blev udsat for UV-lys, kun blev halvt så røde i huden efter at have spist 2,5 spiseskefuld tomatpuré i 10-12 uger.

tomat sommer

Tomater er en god kilde til både betacaroten, C-vitamin og kostfibre. Betacaroten omdannes til A-vitamin i kroppen, hvilket hjælper med at opretholde normal hud og hår, mens C-vitamin hjælper med at opretholde et normalt immunsystem og til at øge optagelsen af ​​jern fra andre fødevarer.

Desuden består den af ​​kun 18 kalorier. Så kom rigeligt med tomater på grillen denne sommer.

4. Friske blåbær

Du kan få blåbær året rundt i butikkerne. Men lige nu er de ekstra søde, og giver dig også masser af antioxidanter.

blåbær

Blåbær er en kilde til E-vitamin, C-vitamin og folat. Derudover har blåbær et højt indhold af kostfibre. E-vitamin hjælper med at beskytte cellerne mod oxidativt stress, mens C-vitamin styrker immunforsvaret og øger optagelsen af ​​jern fra andre fødevarer.

5. Kirsebær er rige på betacaroten

Kirsebær betragtes som superbær, da de er fulde af næringsstoffer. Der findes både søde og sure kirsebær. De søde er dem vi i daglig tale kalder “kirsebær”, mens de sure meget rammende hedder “sure kirsebær”.

kirsebær og moreller sommer

Den stærke, røde farve på bæret afslører, at den er rig på antioxidanter. Skallen indeholder både anthocyaniner og betacaroten.

Har du prøvet at blande kirsebær i yoghurten? Eller at bruge dem som ingrediens i en god kompot eller marmelade?

6. Forfriskende iskaffe

Intet slår et lækkert glas iskaffe i sommervarmen. Start dagen med denne kolde forfriskning, og få samtidig et lille energikick. 

Kaffe i sin rene form kommer med en række sundhedsmæssige fordele, og indeholder heller ikke kalorier.

Du kan roligt drikke helt op til 400 mg koffein om dagen. Det svarer til mængden af ​​koffein i fire kopper brygget kaffe.

iskaffe sommer

Her er opskriften på en lækker iskaffe uden sukker:

  1. Kom kaffe i en stempelkande og tilsæt koldt vand.
  2. Rør rundt og lad stå i 10 minutter, inden du rører igen.
  3. Sæt stemplet/låget på (uden at trykke stemplet ned) og sæt det i køleskabet natten over. Koldbrygget kaffe skal have lov til at trække i 12-24 timer.
  4. Tryk stemplet ned og fordel kaffen i fire glas.
  5. Hæld 1 dl mælk i hvert glas.
  6. Tilsæt til slut isterninger. God fornøjelse!

Kilde: idagranjansen.com

7. Hindbær og kostfiber

Hindbær har en syrlig og aromatisk smag.

En kop hindbær indeholder så meget som 8 gram kostfibre.

I en undersøgelse offentliggjort i Journal of Nutrition blev det sandsynliggjort, at det kan være gavnligt for vægten at spise flere kostfibre. I løbet af de to år, undersøgelserne foregik, fandt forskerne ud af, at de personer, der øgede deres fiberindtag med 8 gram for hver 1000 kcal, tabte sig.

Hvis du spiser 2000 kalorier om dagen, så prøv at få 16 gram fibre på samme tid.

Læs også: 7 ting du kan gøre i dag for at blive mere sund!

Spis hindbærene, som de er, lav en lækker smoothie eller strø dem over morgenmaden.

Fyld op med gode næringsstoffer i sommer!

Ønsker du at sætte ekstra gang i din forbrænding? Så kan et kosttilskud til vægtkontrol hjælpe dig på vej.

MetaBurn indeholder blandt andet 350 mg camellia sinesis, som kan bidrage til større vægtkontrol, bedre forbrænding og reduceret appetit.

Derudover indeholder MetaBurn 50 mg chili og 200 mg wakame-ekstrakt. Wakame kan bidrage til at påvirke fedtstofskiftet og reducere appetitten. Derudover bidrager vitamin B3, B6 og B9 til et normalt energistofskifte. Krom er med til at opretholde et normalt blodsukkerniveau, hvilket kan have en positiv effekt på trangen til slik.

Nyd sommeren! 😎 ⛱️

PRØV METABURN GRATIS

60 dage – kun 79 kr i porto

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, udfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Her kan du læse mere om abonnement og vilkår, før du bestiller. Du bestiller ikke noget endnu.

Kilder: