ALT OM MAD SENT PÅ AFTENEN

Vi advares ofte mod at spise lige før sengetid, da stofskiftet sænkes, når vi sover. Det kan medføre, at ufordøjede kalorier opbevares som fedt. Er det sandt, at du tager på i vægt? Og hvad skal du spise?

Du kan bekymre dig om at gå op i vægt, hvis du spiser efter et bestemt tidspunkt. Det er almindeligt at sige, at du ikke skal spise efter 20:00. Men i virkeligheden er det, du spiser, meget vigtigere end hvornår du spiser din mad.

Lad os se på sammenhængen mellem at spise sent og vægtøgning, og hvad du kan spise for at undgå netop det.

HVORNÅR BØR DIT SIDSTE MÅLTID VÆRE?

Nogle forskere vil hævde, at det at spise om natten vil være en modsætning af naturen. Kroppen har brug for at vide, hvornår man skal sove, spise og hvornår man skal være vågen. I henhold til døgnrytmen skal vi hvile og ikke spise om natten.

Imidlertid viser flere undersøgelser, at der ikke er nogen klar sammenhæng mellem at spise sent om aftenen og være overvægtig. 

Dette var for eksempel tilfældet af en undersøgelse af 1.600 britiske børn, hvor det blev set, at de, der spiste efter 20:00, ikke nødvendigvis spiste mere samlede kalorier på en dag. Således steg de heller ikke i vægt.

SANSENE SPISER MERE

En undersøgelse med 52 voksne viste imidlertid det modsatte: De, der spiste sent, spiste i gennemsnit flere kalorier i løbet af dagen, og det kan føre til vægtøgning over tid.

Dette understøttes også af en forskningsrapport med 59 voksne, hvor de, der spiste tæt ved sengetid, generelt spiste mere om dagen. I et andet eksperiment blev det fundet, at de, der spiste mellem 23.00 og 05.00 i gennemsnit spiste 500 kalorier mere end dem, der kun spiste i løbet af dagen. Over tid tog sensspisere derfor 4,5 kilo på.

Så det samlede kalorieindtag synes at være vigtigere end at spise sent om aftenen eller om natten.

MADEN DU BØR UNDGÅ 

Forskning viser ikke kun, at de, der spiser sent, også spiser mere om dagen, men de træffer også dårligere valg, når det kommer til mad.

Sens-spisere henvender sig oftere til usunde fødevarer med højt kalorieindhold med ringe næringsværdi, såsom chips, is og læskedrikke.

Årsagen er ofte, at de usunde alternativer er lettere tilgængelige.

Desuden er der mange som knytter følelser til mad og spis sent på grund af stress, rastløshed, kedsomhed eller tristhed.

Hvis du føler, at sult rammer sent om aftenen, kan du prøve nogle sunde alternativer til at dulme følelsen af ​​sult:

SUND AFTENSMAD SNACK

  1. Popcorn: Både godt og sundt og et meget bedre alternativ end chips. 
  2. Avokado: Du kan være vant til at have avocado på brødskiven, men slip brødet og nyd avocadoen, som den er, for eksempel med lidt havsalt og peber. 
  3. Bananer: Denne frugt indeholder meget kalium og magnesium og er naturligt afslappende. Perfekt inden du går i seng. Det høje indhold af kulhydrater gør dig mindre sulten og gør det lettere at falde i søvn. 
  4. Græsk yoghurt: En kop græsk yoghurt indeholder lidt sukker, men meget protein. Du kan også blande det med banan for at få den muskelafslappende effekt. 
  5. Mørk chokolade: Det lyder måske forkert at spise chokolade sent om aftenen, men hvis du vælger chokolade med mindst 70% kakao, får du mindre sukker end almindelig mælkechokolade – og den er fyldt med gode antioxidanter. 
  6. Kornblanding: En lille skål korn består af en masse fiber og kan give dig en god følelse af mæthed. Granola har lavt fedtindhold og højt fiberindhold. 
  7. Hummus: Kombiner gulerødder med hummus som snacks. Hummus er fuld af protein.
  8. Blåbær: En kop blåbær består af en masse fiber, vitaminer og antioxidanter og smager også godt! Du er velkommen til at kombinere med græsk yoghurt eller korn. Perfekt efter 20:00.
Popcorn er et sunt alternativ når du skal spise sent
Popcorn er et sunt alternativ til kveldskosen.

DET TOTALE ENERGIFORBRUG ER VIGTIGST

I sidste ende er det det samlede indtag af kalorier, der påvirker din vægt. Du kan også regulere din appetit på flere forskellige måder.

Forskning viser for eksempel, at ved at spise en god morgenmad med mange kalorier, vil du forblive mæt i lang tid, og du vil have mindre lyst til mad sent om aftenen.

De, der spiste en frokost med 600 kalorier, havde reduceret appetit og mindre trang i løbet af dagen end dem, der kun spiste 300 kalorier til morgenmad. Især blev ønsket om slik reduceret.

Det kan også være en god idé at spise småt og ofte og undgå det, der kaldes et tungt måltid et par timer før sengetid. Nogle forskningsrapporter viser, at spisning ofte hjælper med at kontrollere din appetit og mindske følelsen af ​​sult hele dagen.

Tænk derfor på, hvornår du spiser, og hvor ofte du skal spise for at reducere dit samlede kalorieindtag.

SPISE EFTER KL 20.00?

Ifølge forskning betyder det ikke noget, hvornår du spiser, det vigtigste er, at du ikke overstiger dit samlede kaloriebehov.

Konklusionen er dog, at de, der spiser meget om natten, træffer dårligere madvalg og får flere kalorier i alt, hvilket kan føre til vægtøgning.

Det kan være en god idé at starte dagen med en sund og nærende morgenmad med højt kalorieindhold, bare for at undgå trang til at spise sent.

Start dagen med MetaBurn

Hvis du spiser MetaBurn med morgenmad, får du blandt andet krom i dig, der forhindrer trangen til at spise slik. Derudover indeholder MetaBurn grøn te, chili og wakame-ekstrakt. Dette er de vigtigste ingredienser til at opretholde stofskiftet og stabilisere blodsukkeret.

Med MetaBurn vil du bemærke, at det bliver lettere at spise sundt hele dagen.

PRØV METABURN Gratis

60 dage – kun 79 kr i porto

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, der er forudfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. du bestiller ikke noget endnu.