Konstant sultfølelse? Sådan får du mindre appetit

For mange er sultfølelsen den største udfordring, når vi gerne vil tabe os. Heldigvis findes der en let opskrift på, hvordan du kan føle dig mindre sulten, og dermed også lykkes med vægtmålet.

Dybest set er sultfølelse et naturligt signal fra kroppen om, at det er tid til at spise igen. Men hvis du er en af ​​dem, der konstant føler dig sulten, endda når du næsten lige har spist, så kan det være et tegn på, at du spiser forkert.

Nedenfor har vi samlet 6 forskellige måder at mindske din appetit på.

1. Spis nok proteiner

Flere undersøgelser viser, at øget indtag af protein kan øge mæthedsfornemmelsen, sænke sulthormonniveauet og ikke mindst få dig til at spise mindre frem til næste måltid.

Du kan få protein både fra animalske kilder (som fisk, æg og kød) og fra vegetabilske kilder (som bønner, linser og ærter).

Sigt efter, at mindst 20-30 procent af dit samlede kalorieindtag kommer fra proteiner. 

Du kan også lave en beregning af dit proteinbehov i gram, baseret på din kropsvægt og aktivitetsniveau:

Den vil se sådan ud:

  • For de fleste af os vil det være nok at gange kropsvægten med 0,8-1,0.
  • Hvis du er aktiv motionist, kan du spise 1,2-1,6 gram protein per kilo kropsvægt.
  • Topatleter spiser gerne 2 gram protein per kg.

2. Vælg madvarer som er fiberrige

Fibre har mange sundhedsfordele. Blandt andet kan de reducere din sultfølelse: Når du spiser fibre, frigiver kroppen mæthedshormoner, som øger mæthedsfornemmelsen og regulerer appetitten. (1)

Fiber er med til at producere kortkædede fedtsyrer i tarmen, og det ser ud til at kunne øge mæthedsfornemmelsen yderligere. (2)

Eksempler på fiberrige fødevarer er bønner, ærter, kikærter og linser. Faktisk skal disse kunne kunne øge din mæthedsfornemmelse med 31% sammenlignet med måltider uden fibre. Også fuldkornsprodukter med højt fiberindhold kan reducere din sultfølelse.

Bønner indeholder så meget som 16 gram fibre pr. 100 gram og er gavnlige til at reducere sultfølelsen.

3. Få styr på portionerne

En enkel, men effektiv måde at tabe sig på er at spise mindre portioner.

Det spiller naturligvis en vigtig rolle, hvad det egentlig er, du putter på tallerkenen:

  • Fyld halvdelen af ​​tallerkenen med grøntsager
  • Spis nok protein til hvert måltid
  • Drik vand til maden
  • TIP: Brug en mindre tallerken!

Læs også: Kalorieberegner: Hvor mange kalorier skal man have om dagen?

4. Drik masser af vand

Vand er et naturligt appetitdæmpende middel. Derfor anbefales det at drikke rigeligt med vand hver dag. Ikke alene holder du din krop hydreret, du reducerer også din appetit og sultfølelse.

En undersøgelse af ældre voksne viser for eksempel, at de, der drak 0,5 liter vand før morgenmaden, spiste omkring 13 procent mindre end dem, der ikke drak vand før måltidet. (3)

Det anbefales at drikke omkring 2 liter vand hver dag.

5. Tyg langsomt og grundigt

Når du tager dig god tid til at tygge din mad, produceres der flere fordøjelsesenzymer, og det bliver nemmere for din mave at fordøje det, du spiser. Når du spiser langsomt, giver du samtidig din hjerne bedsked om at lade din fordøjelse begynde.

Resultatet er, at du hurtigere vil føle dig mæt.

Så hvor mange gange bør du tygge?

Som tommelfingerregel bør du tygge en mundfuld 32 gange. Målet med at tygge så mange gange er, at maden så vil miste sin tekstur.

Tag dig god tid, når du spiser, og tyg godt. Så sørger du for at producere flere fordøjelsesenzymer i maven.

6. Udnyt effekten af camellia sinensis

Vidste du forresten, at camellia sinensis kan hjælpe med at reducere appetitten? Camellia sinensis er en type tebusk, der bruges til at lave grøn te og sort te.

Læs også: Grøn te til vægttab – virker det?

Sunde planter indeholder omkring 4 % koffein. Ekstraktet af planten består af fire forskellige typer katekiner, hvoraf EGCG er den mest potente af disse.

Undersøgelser viser, at både EGCG og koffein fra camellia sinensis kan hjælpe med at reducere appetitten. (4)

Camellia sinensis kan bidrage til:

  • Mindre appetit
  • Vægtkontrol
  • Forbrænding/metabolisme
  • Stimulere lipidnedbrydning
  • Understøtte lipidmetabolisme
  • Understøtte og forbedre stofskiftet
  • Understøtte fedtoxidation

Camellia sinensis er en ud af flere aktive ingredienser i kosttilskuddet MetaBurn. MetaBurn er et førende nordisk kosttilskud specialudviklet til dig, der gerne vil reducere din appetit og tabe dig.

MetaBurn indeholder hele 350 mg camellia sinensis. Produktet indeholder også 50 mg chili og 200 mg wakame-ekstrakt. Wakame kan bidrage til at påvirke fedtstofskiftet og reducere appetitten. Krom kan også hjælpe med at opretholde normale blodsukkerniveauer.

Prøv MetaBurn gratis i 2 måneder og se, om det også kan reducere din sultfølelse.

PRØV METABURN GRATIS

60 dage – kun 79 kr i porto

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, udfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Her kan du læse mere om abonnement og vilkår, før du bestiller. Du bestiller ikke noget endnu.

Kilder: