Glem myten om at hurtig forbrænding kun skyldes gener

Vi har alle en af ​​dem – en ven eller slægtning, der tilsyneladende kan spise, hvad de vil, uden at tage et gram på. Hvis du selv kæmper for at nå din ideelle vægt, er det let at slå sig ned med tanken om, at han eller hun har gode gener og et naturligt højt stofskifte – og at verden simpelthen er lidt uretfærdig.

Desværre er denne undskyldning sandsynligvis ikke forankret i fakta – den fortæller i det mindste ikke hele sandheden.

Gener hjælper utvivlsomt med at bestemme, hvor mange kalorier vi mennesker forbrænder på en dag, men sammenlignet med en række andre faktorer spiller vores genetiske materiale generelt en ret lille rolle.

Læs også: 6 NEMME TIPS TIL AT BLIVE KLAR TIL SOMMERSÆSONEN

Fedme og mavefedt kan kun i nogle få tilfælde skyldes dårlige gener – sandheden er, at det normalt er diæt og aktivitetsniveau, der gør nogle mennesker slankere og i bedre form end andre.

Hvis din veltrænede ven kan nyde pizza og fastfood uden at give det en anden tanke, er det sandsynligt, at han eller hun begge spiser mindre mængder end dig og bevæger sig mere end dig.

Samtidig betyder dette at alle, uanset alder, køn og vægt, kan give forbrændingen et løft ved at lave foretage nogle nemme ændringer i hverdagen.

Læs også: 5 «SUNDE» FORBRÆNDINGSDRÆBERE

KenD DIN grunDforbrÆNDING

Fysisk aktivitet som jogging, intervaller og vekttrening øker forbrenningen.

Kort fortalt er forbrænding et begreb til at beskrive hvor effektivt din krop omdanner næringsstofferne fedt, kulhydrater, protein og alkohol til energi.

Cirka 60-75% af dit daglige energiforbrug bruges til at opretholde vigtige funktioner i kroppen – såsom åndedræt, blodcirkulation, fordøjelse, justering af hormonniveauer og reparation af beskadigede celler.

Disse kontinuerlige processer i kroppen udgør din grundforbrænding (BMR – Basal Metabolic Rate), og det er denne som i stor grad bestemmer din vægt.

En persons grundlæggende stofskifte påvirkes af en række faktorer – hvoraf de vigtigste er kropsstørrelse og sammensætning, alder og køn.

Læs også: 5 «SUNDE» FORBRÆNDINGSDRÆBERE

En overvægtig person vil have et højere naturligt stofskifte end en slank person, fordi der kræves mere energi for at opretholde kropsfunktioner. Ulempen er, at energien i fedt udnyttes dårligt i kroppen, og at et kilo fedt kun forbrænder to til tre kalorier på en dag.

Til sammenligning antages et kilo muskler at forbrænde et sted mellem 30 og 50 kalorier dagligt.

Fra en alder af 25 skønnes det, at vores forbrænding naturligt reduceres med 5% pr. årti. Dette skyldes hovedsageligt, at et lavere aktivitetsniveau fører til nedsat muskelmasse.

Byg muskler og træn effektivt

Med andre ord er en af ​​de mest effektive måder at forbedre dit stofskifte at opbygge mere muskelmasse. Så længe du ikke har et fysisk krævende job, er den bedste måde at gøre dette ved at træne med vægte – og helst tunge vægte.

Tungere vægte fører til små, harmløse rifter i muskelvævet, hvilket betyder, at kroppen skal bruge mere energi til at reparere dem.

En anden fordel ved vægttræning er efterforbrændingen – efter en hård styrketræning øges stofskiftet i op til 24 timer. Dette gælder også løbetræning med et højt intensitetsniveau, og eksperterne anbefaler derfor at indlægge korte intervaller, med maksimal intensivitet under løbeturen.

Læs også: 6 NEMME TIPS TIL AT BLIVE KLAR TIL BADESÆSONEN

Og hvis du er en af ​​de mange, der har en stram tidsplan, er ren intervaltræning en af ​​de mest effektive metoder til at give dit stofskifte et boost.

Selvom vægt- og løbetræning giver de bedste resultater, behøver du ikke nødvendigvis at blive en bodybuilder for at øge dit stofskifte. Alle former for fysisk aktivitet hjælper kroppen med at forbrænde flere kalorier, og der er mange nemme tips, der kan gøre en væsentlig forskel på lang sigt.

Cykel til arbejde i stedet for at køre, tag trappen i stedet for elevatoren, stå i stedet for at sidde og bevæg dig så meget som muligt. Efter et par måneder vil du utvivlsomt bemærke en forskel både i krop og livskvalitet.

Nøglen til sundt vægtab

Ud over fysisk aktivitet er vores kost det, der påvirker vores stofskifte i største omfang. I sin enkelthed handler vægttab om at forbrænde flere kalorier, end du spiser.

Det er stadig værd at bemærke, at kroppen forbrænder kalorier i protein mere effektivt end i kulhydrater og fedt. Med andre ord er intet hold i ideen om, at en kalorie er en kalorie, uanset hvor du får den fra.

Et kilo fedtvæv svarer til ca. 7000 kcal. Med andre ord, hvis du reducerer dit daglige kalorieindtag med 500 kalorier (kcal), mister du et halvt kilo om ugen. En gennemsnitlig 30-årig kvinde, der er i moderat aktivitet, forbrænder mere end 2000 kalorier (kcal) i løbet af en dag.

For at tabe sig på en sund måde bør hendes daglige kalorieindtag være omkring 1500-1600 kcal om dagen.

Samtidig er det vigtigt, at kalorieindtaget ikke falder under de 1350 kalorier, der bruges dagligt i det grundlæggende stofskifte. Derefter går kroppen i sparetilstand, og vægttabet reduceres.

Dette er grunden til at eksperterne nu anbefaler dig at droppe ekstremdiæterne.

MetaBurn

Enkelte naturlige virkestoffer kan hjælpe dig med at kontrollere din vægt.

Krom kan bidrage til at opretholde et normalt blodsukkerniveau. Det bidrager også til normal omsætning af makronæringsstoffer (kulhydrater, proteiner og fedt).

Kosttilskuddet MetaBurn indeholder 100 µg Krom.

PRØV METABURN Gratis

60 dage – kun 79 kr i porto

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, der er forudfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. du bestiller ikke noget endnu.