GUIDE TIL 5:2 DIÆTen: DEN ENDELIG LØSNING PÅ DINE VÆGTPROBLEMER?

Du har måske allerede prøvet ALT for at tabe dig, men det samme tal blinker konstant fra badevægten. Heldigvis er 5:2 diæten så nem at følge, at du næsten glemmer, at du er på diæt. Mindst fem dage om ugen.

Du spiser som normalt fem dage om ugen, mens du vælger to dage om ugen, hvor du faster. Men i modsætning til andre periodiske fastekure betyder 5:2-kuren ikke, at du skal opgive mad helt to dage om ugen.

I stedet kan du tillade dig at spise op til 500 kalorier på de to fastedage, hvis du er kvinde, og 600 kalorier, hvis du er mand. Da man kan faste spise, altså spise lidt, tror mange, at denne diæt er meget nemmere at følge end andre slankekure.

I denne artikel får du alt hvad du behøver at vide for at forberede dig til 5:2 diæten.

Men lad os først se på, hvorfor du bør overveje en fastende kost.

Hvorfor faste periodisk?

Periodisk faste er en samlebetegnelse for diæter, som betyder, at du faster i dele af dagen eller over en længere periode. Der er flere måder at faste på, men de mest kendte er 5:2 og 16:8 diæterne.

Læs også: EN GUIDE TIL PERIODISK FASTE MED 16:8 DIÆTEN

Der er dog ekstreme variationer, der involverer ikke at spise i flere dage.

Fysiologisk sker der en masse positive ting i kroppen, når du ikke spiser:

  • Insulinniveauer: Når du ikke spiser i længere tid, falder niveauet af insulin i kroppen, og mindre mængder insulin i blodet gør det lettere at forbrænde fedt.
  • Væksthormonet HGH: Der er en sammenhæng mellem væksthormon og vægttab. Høje niveauer af HGH kan føre til muskelvækst og lettere fedtforbrænding, foruden at give en række andre fordele. Når du faster, stiger niveauet af HGH i blodet betydeligt.
  • Celle reparation: Kroppen igangsætter vigtige processer på celle niveau, såsom nedbrydning af skadelige eller overskydende stoffer inde i cellerne. Disse processer kaldes autofagi.
  • Geneendring: Ikke mindst kan periodisk faste påvirker flere gener og molekyler i kroppen som er relateret til lang levetid samt at beskytte mod sygdom.

Ud over disse rent fysiologiske fordele kommer den mest åbenlyse fordel, som også gør periodisk faste så populær over hele verden:

Du taber dig. 

Og det er netop dette, der er den positive effekt af lavere insulinniveauer, højere HGH-niveauer og øgede mængder af noradrenalin. Da alle disse processer fører til nedbrydning af kropsfedt.

Så vi ser, at kortvarig faste øger dit stofskifte, og at du forbrænder flere kalorier.

Desuden viser en gennemgang fra 2011 at periodisk faste forårsager mindre muskelsvind end traditionelle kalorier.

5:2 dietten faste 2 ganger i uka
TO GANGE OM UGEN: Vælg to dage om ugen, hvor du spiser et minimum af kalorier. De andre dage spiser du som normalt.

Men hvad er 5:2 diæten egentlig?

Vi kalder det 5:2 diæten, da du normalt spiser fem dage om ugen, mens du begrænser dine kalorier til 500-600 kalorier de to andre dage (fastedage).

Diæten er blevet verdensberømt af den britiske journalist Michael Mosley, som har skrevet en række bøger om 5:2. Det er en enkel og effektiv diæt til at tabe sig og forbedre metabolisk sundhed.

Simpelt fordi man kan spise normalt (der er ingen krav til hvilken mad man skal spise), man bevarer også et relativt normalt forhold til mad, da man spiser som man plejer på de sædvanlige dage. Dette gør det muligt for kosten at fungere som en livsstil.

Mange tror, ​​det er en nemmere måde at forholde sig til mad på, end en traditionel kost, hvor man tæller alle kalorierne i løbet af dagen. Ganske vist skal du have styr på kalorierne de to dage, du faster, men du skal ikke tænke på kalorier de andre dage.

Sådan gør du:

  1. Du vælger to fastedage om ugen, fx mandag og torsdag. Bare sørg for, at der er en eller to faste dage mellem fastelavnsdagene.
  2. På disse to fastedage begrænser du dit kalorieindtag til 500 daglige kalorier, hvis du er kvinde og 600 kalorier, hvis du er mand.
  3. De andre dage spiser man simpelthen en sund og normal kost.
  4. Fokuser på fødevarer med et højt næringsindhold, masser af fibre og protein, da dette fylder mest i maven.

Det er vigtigt at understrege, at det at spise “normalt” ikke betyder, at man kan spise hvad som helst. Spiser du primært junkfood, mærker du stort set ingen resultater, men risikerer i stedet at tage på.

Gad vide hvad dit BMI er? Tjek din BMI her!

Hvad kan jeg spise på 5:2 diæten?

En af fleksibiliteten ved 5:2 diæten er, at den ikke sætter retningslinjer for, hvad du skal spise, eller hvornår på dagen du skal spise. For nogle fungerer en morgenmad bedst, mens andre foretrækker at springe morgenmaden over og vente med dagens første måltid til lidt senere på dagen.

Men dette spisemønster kan være et forslag:

Spis tre små måltider: morgenmad, frokost og aftensmad
Spis to lidt større måltider: frokost og aftensmad

Det vigtigste er, at du holder dig til 5-600 kalorier alt efter om du er kvinde eller mand. På fastedage kan det derfor være klogt at holde styr på antallet af kalorier.

Et tip er at spise en nærende suppe i disse dage. Undersøgelser har vist, at suppe giver dig en god mæthedsfornemmelse, og du får færre kalorier, end hvis du spiste de samme ingredienser hele.

Her er nogle eksempler på fødevarer, der kan være egnede til ugens to fastedage:

  • En god portion grøntsager
  • Naturlig yoghurt med bær
  • Kogte eller ovnbagte æg
  • Grillet fisk eller magert kød
  • Blomkålsris
  • Supper (af for eksempel tomat, blomkål eller andre grøntsager)

Du kan i øvrigt drikke ubegrænsede mængder af te, kaffe og vand i fasten.

5:2 dietten hvilken type mat
NATURLIGT: En fedtfattig yoghurt kan være et eksempel på den type mad, du faster.

«Hjælp, jeg er sulten!»

Det er ikke ualmindeligt at mærke en overvældende sultfølelse i de første dage af fasten. Det er også almindeligt at føle sig mere svag. Den gode nyhed er dog, at du vil blive overrasket over, hvor hurtigt din sult slipper.

Prøv at distrahere dig selv fra den værste følelse af sult. Forskning viser, at der kan gå to til fire uger, før kroppen vænner sig til periodisk faste.

Hvis fasten er helt nyt for dig, kan du med fordel have en lille snack til rådighed, hvis du føler dig utilpas og svag.

Periodisk faste er dog ikke for alle. Undgå at faste, hvis du:

  • Har en historie med spiseforstyrrelser
  • Oplever ofte et fald i blodsukkerniveauet eller har diabetes
  • Er gravid, ammer, teenager eller barn
  • Hvis du er underernæret, undervægtig eller har kendt næringsstofmangel

Hvor meget taber man sig på 5:2 diæten?

Den primære årsag til, at du taber dig med 5:2 diæten, er, at du samlet set får færre kalorier om ugen.

Det er derfor vigtigt ikke at kompensere for fastedagene ved at spise mere de dage, du ikke faster. I så fald vil du få det samme antal kalorier eller mere i løbet af ugen.

Hvis du formår at holde dig til det anbefalede kalorieindtag (5-600 kalorier), kan du forvente et lovende vægttab:

  • Undersøgelser viser, at periodisk faste kan give et vægttab på 3-8 % i løbet af en periode på 3-24 uger.
  • Samme undersøgelse viste, at deltagerne mistede 4-7 % af det farlige mavefedt
  • Ikke mindst fører denne form for faste til mindre reduktion af muskelmasse sammenlignet med en standard kaloriebegrænsning. 

Så længe du følger diæten rigtigt, kan du forvente et vægttab på alt mellem 2-6 kilo om måneden, foruden de andre sundhedsmæssige fordele såsom øget energiniveau og forbedret stofskiftesundhed.

FÅ HJÆLP MED METABURN

Det kan være svært at modstå den sult, der melder sig i fasten. Mange mennesker føler trangen til noget sødt eller hurtige kulhydrater. Hvis ja, burde du at tage kosttilskud som MetaBurn. MetaBurn indeholder 350 mg camellia sinesis som kan hjælpe med vægtkontrol, stofskifte og reducere appetitten, foruden 50 mg chili og 200 mg wakame ekstrakt. Wakame kan hjælpe med at påvirke fedtstofskiftet og kan også hjælpe med at reducere appetitten. Derudover bidrager vitamin B3, B6 og B9 til et normalt energistofskifte. Krom er med til at opretholde et normalt blodsukkerniveau, hvilket kan have betydning for trangen til slik.

Held og lykke med 5:2 diæten!

PRØV METABURN GRATIS

60 dage – kun 79 kr i porto

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, udfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Her kan du læse mere om abonnement og vilkår, før du bestiller. Du bestiller ikke noget endnu.