Hvordan går du ned i vægt uden at træne

Er du blandt dem, der ikke kan lide at træne, men som stadig vil tabe sig? Her får du hemmeligheden om at slippe af med kiloene helt uden at tænke på motion overhovedet.

Det siges, at motion er nøglen til at tabe sig. Men hvad hvis du virkelig ikke kan lide alt, hvad der har med sved, høj puls og motion at gøre? Har du virkelig brug for at træne for at tabe dig? Fysisk aktivitet hjælper med at øge dit stofskifte, da træning øger din puls og kan give dig mere muskelmasse.

Men det er faktisk muligt at gå ned i vægt uden at træne også. 

Her er 7 forskningsbaserede måder at gøre det på. Perfekt til dig som ønsker at gå ned i vægt uden de store anstrengelser. 

1. Giv hjernen noget at tygge på

Vores hjerne har brug for tid. Hvis du spiser hvert måltid hurtigt, fanger din hjerne ikke dit måltid, og det vil ikke være nok til at fortælle dig, at du faktisk er fuld. Ergo, kan det ende med at du spiser mere end nødvendigt.

Men det du egentlig ønsker, er jo at spise mindre

Det handler altså ikke bare om en sund diæt, men også om at spise mere langsomt så hjernen kan give dig et signal om at du er mæt og har fået nok at spise. 

En nyt studie viser at dem som spiser deres mad hurtigt, har en større chance for at gå op i vægt end dem som spiser mere langsomt.

I gennemsnit tygger vi hver mundfuld 15 gange. Men hvis du tager dig lidt ekstra tid, og tygger 40 gange, vil du reducere dit kalorie indtag med hele 12 procent, viser en undersøgelse Udgivet i American Journal of Clinical Nutrition.

2. Server på en mindre tallerken 

Du kan faktisk narre din hjerne. Hvis du anretter maden på en mindre tallerken, vil hjernen tro at du har spist mere end du egentlig har gjort.

Derfor kan det være en idé at lægge usund mad på en lille tallerken, for at få spist færre kalorier. 

Det handler i bund og grund om at spise mindre portioner. Store portioner er nemlig tilknyttet til overvægt.

I de senere år er portionerne imidlertid vokset, og vi ser eksempler på dette både hjemme i vores eget køkken og på restauranter.

gå ned i vekt med rød tallerken
At spise fra en rød tallerken skulle vist nok gøre at du spiser mindre.

Hvis du vil narre din hjerne endnu mere, kan du bruge en rød tallerken. Forskning viser nemlig at vi spiser mindre fra en rød tallerken end vi gør fra hvide og blå tallerkener. Årsagen kan være at vi tilknytter rødt til et stop signal.

Du kommer langt bare ved at spise lidt færre kalorier. Dette er en nem måde at gå ned i vægt uden at træne. 

3. Ja til proteiner

Vidste du at proteiner er blevet forbundet til vægttab? Selv uden at du træner eller skærer kalorier fra?

Det skyldes at proteiner har en evne til at skabe mæthedsfølelse, noget som kan reducere madindtaget og gøre at du spiser færre kalorier.

Proteiner har nemlig indvirkning på flere hormoner som styrer sult- og mæthedsfølelsen – deriblandt ghrelin og peptid.

I et studie fandt man ud af at ved at øge proteinindtaget fra 15% til 30% hjalp deltagerne med at spise 441 færre kalorier hver dag, noget som i gennemsnit betød et vægttab på 5 kilo.

De gjorde intet andet for at reducere madindtaget. 

ned i vekt med egg til frokost
En frokost med mange proteiner øger chancen for at gå ned i vægt uden at træne.

I praksis betyder dette at for eksempel bytte en frokost med meget korn ud med en frokost med mange proteiner, som et æg. Æg til frokost havde positiv effekt i et studie blandt overvægtige kvinder.

Kvinderne endte også med at spise færre kalorier i de næste 36 timer.
Eksempler på proteinrige fødevarer er kyllingebryst, fisk, græsk yoghurt, quinoa og mandler.

4. Et (vand)vitig tip

Du kan også drikke vand for at tabe sig. Det kan især være værd at drikke, før man spiser.

Forskning viser at det at drikke en halv liter vand 30 minutter før et måltid, kan reducere sultfølelsen og kalorieindtaget.

Deltagere, der drak vand før måltidet, mistede så meget som 44% mere vægt over en 12-ugers periode sammenlignet med dem, der ikke drak vand.

Hvis du har en vane med at drikke meget sodavand eller juice, kan du prøve at erstatte noget af mængden med vand – og du vil garanteret mærke en effekt.

Byt derfor gerne den sukkerholdige væske ud med sunde alternativer som vand, grøn te og kaffe.

Læs også: Kan grøn te gøre dig slank?

5. Spis i en elfri zone

Det kan betale sig at spise langsomt og tygge mere. Men dette kan være vanskeligere hvis du spiser samtidig som du ser TV. 

Det viser sig nemlig at det at spise mens du ser TV eller udsætter dig selv for andre forstyrrelser, kan gøre at du får spist hele 10% mere end du ville have gjort, hvis du ikke var distraheret.

Hvis du konstant spiser foran tv’et eller andre elektroniske gadgets, øges chancerne for, at du spiser mere om dagen. På lang sigt kan disse ekstra kalorier have meget at sige for din vægt.

6. Sov mere, stress mindre

Visste du at det er en sammenhæng mellem appetit og søvn?

Sover du dårlig, kan du forstyrre de appetit regulerende hormoner leptin og ghrelin. Det er dem som giver dig besked om at du er mæt eller sulten. Desuden vil kortisolniveauet stige hvis du udsætter dig selv for meget stress.

Resultatet er en større sultfølelse og du får mere lyst til usund mad. En nat med lidt søvn øger altså chancen for at du spiser flere kalorier. 

Læs også: Har du prøvet at sove dig slankere?

7. tab dig med MetaBurn

Derudover er der kosttilskud, der kan hjælpe dig med at tabe dig. MetaBurn indeholder 350 mg camellia sinesis, som kan hjælpe med vægtkontrol, stofskifte og reducere appetitten, ud over 50 mg chili og 200 mg wakameekstrakt. Wakame påvirker fedtstofskiftet og kan også hjælpe med at reducere appetitten. Derudover bidrager vitamin B3, B6 og B9 til normal energimetabolisme.

Med MetaBurn i kroppen vil du mærke at det bliver lettere at spise mindre, og vanskeligere at tage på. Og det helt uden at træne. 

PRØV METABURN Gratis

60 dage – kun 79 kr i porto

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, der er forudfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. du bestiller ikke noget endnu.