Hvordan taber man sig hurtigt? 5 effektive slankekure

Over halvdelen af alle voksne danskere er overvægtige (BMI over 25), og mange af os forsøger på et eller andet tidspunkt at tabe os. Men hvordan taber man sig hurtigt? Hvilken kost skal du vælge? Og hvad er fordele og ulemper ved de forskellige slankekure?

Det er ikke nødvendigvis så svært at tabe sig og holde vægten. Du skal bare finde den diæt, der passer til dig netop dig. Det hjælper vi dig med i denne artikel.

Hvilken slankekur er bedst til hurtigt vægttab?

Når du skal vælge en diæt, er det vigtigt, at du vælger en, som du kan holde fast i over tid. Hvis du ikke kan holde fast i diæten, så kan det være lige meget, hvor sund den er.

Det er bedst, hvis du vælger en kost, der minder mest muligt om dit sædvanlige spisemønster.

Spørg dig selv:

  • Hvor meget planlægning kræver kostplanen?
  • Er det meget arbejde at tilberede måltiderne?
  • Kan du holde dig til de angivne spisetider?
  • Hvor mange måltider skal du spise hver dag?

Mens nogle slankekure er baseret på, at du reducerer dit madindtag og tæller kalorier, foreslår andre, at du styrer uden om kulhydrater og spiser meget fedt. En anden måde at nå dit vægtmål på er at undgå mad i en længere periode ved at faste.

I denne guide svarer vi på det store spørgsmål: hvordan taber man sig hurtigt, og tager et kig på de 5 mest populære og effektive slankekure til hurtigt vægttab.

Kaloriefattig diæt 

Vælger du at gå efter en kaloriefattig diæt, begrænser du dit kalorieindtag til mellem 1.000 og 1.200 kalorier dagligt, hvis du er kvinde, og mellem 1.200 og 1.600 kalorier, hvis du er mand.

For ekstra hurtigt vægttab kan du spise så lidt som 800 kalorier om dagen.

Dette er en effektiv måde at tabe sig hurtigt, hvor du kan forvente at tabe omkring to kilo fedt om ugen. Det er ret simpelt:

Du spiser færre kalorier, end du forbrænder, og så vil du tabe dig.

Dette bør du spise mere af:

  • Frugt og grønt

Frugt og grøntsager indeholder masser af næringsstoffer og fibre og er noget af det mest kaloriefattige, du kan spise. Dette er vigtigt, når det kommer til vægttab. Du bør sigte efter at spise minimum 250 gram frugt og 250 gram grøntsager hver dag. Det vil give dig en mæthedsfornemmelse, og du vil få mindre lyst til mad med mange kalorier.

  • Spis proteiner 

Du bør vælge fødevarer, der er rige på protein. Magre proteinkilder er grillet kylling, æg eller fisk og fedtfattige mejeriprodukter, såsom hytteost. Skyr og kvark indeholder også meget protein.

Frugt, grønt og magre proteinkilder er gode madvarer på en kaloriefattig diæt.
  • Fuldkorn

Fuldkorn såsom havre vil give dig en god mæthedsfornemmelse hele dagen. Du skal helst vælge grove fuldkornsprodukter. Eksempler på dette er kombineret mel og klid. Vælg korn med mange fibre og lavt indhold af sukker.

Desuden bør du drikke fedtfattige mælketyper såsom skummetmælk eller minimælk.

Pynt med grøntsager som peberfrugt, agurk og tomat på brødskiven.

Er en kaloriefattig diæt noget for dig?

Hvis du har et BMI højere end 30, er denne form for slankekur normalt en helt sikker metode til hurtigt vægttab.

Men kaloriefattige slankekure anbefales ikke til gravide eller ammende kvinder, og især ikke til børn eller teenagere, udover dem, der er i et specialiseret kostprogram.

Palæo-diæt

Dette er en spændende diæt, hvor du skal spise ligesom vores forfædre gjorde i stenalderen.

Du skal altså spise, som en rigtig jæger ville have gjort:

Masser af kød, fisk og skaldyr, æg, grøntsager, frugter, nødder, frø, urter, krydderier og sunde olier.

Flere undersøgelser har vist, at paleo-diæten kan hjælpe med vægttab og reducere skadeligt mavefedt.

I modsætning til Low Carb og middelhavsdiæter giver paleo-diæten dig en god mæthedsfornemmelse, hvilket skyldes det høje proteinindhold.

Denne kosttype kan faktisk også hjælpe med at reducere hjertesygdomme.

Ulempen ved denne slankekur er, at den udelukker visse næringsrige fødevaregrupper, herunder bælgfrugter, fuldkorn og mejeriprodukter. 

Palæo er en spændende diæt, hvor du spiser som en jæger i stenalderen ville have gjort.

Low Carb-diæt

Som navnet på slankekuren antyder, bør du spise få kulhydrater og helst vælge fødevarer, der er rige på protein og fedt.

Meget fedt og protein vil hjælpe med at dæmpe appetitten, øge stofskiftet og bevare muskelmassen i kroppen.

Når du spiser meget få kulhydrater, vil din krop gå over til at bruge fedtsyrer i stedet for kulhydrater som energi og omdanne dem til ketoner.

Dette er en proces som kaldes ketose.

Mange undersøgelser viser, at en lavkulhydrat-diæt kan hjælpe med vægttab, og også være mere effektiv end mange fedtfattige diæter.

Derudover ser det ud til, at denne slankekur også er effektiv mod skadeligt mavefedt. Det kan også reducere risikoen for hjertesygdomme og stabilisere blodsukker- og insulinniveauet hos personer med type 2-diabetes.

Det er dog vigtigt at pointere, at et højt fedtindtag kan øge kolesteroltallet. En anden ulempe ved denne kostform er, at den kan være svær at følge i praksis, og hos nogle kan den også give fordøjelsesproblemer.

Læs også: Low Carb for nybegyndere: Den ultimative guide

Periodevis faste

Periodisk eller intermitterende faste er en anden metode til hvordan man taber sig hurtigt. Det handler om at skifte mellem at faste og spise.

Der er forskellige varianter af denne type faste:

  • 16:-kuren: går ud på at faste 16 timer hver dag
  • 5:2-kuren: går ud på at begrænse det daglige kalorieindtag til 500-600 kalorier på to udvalgte dage om ugen

Flere undersøgelser viser, at du kan forvente et vægttab på mellem 3% og 8% over en periode på 3 til 24 uger. Det gør den særligt effektivt til hurtigt vægttab.

Andre undersøgelser viser, at intermitterende faste kan øge fedtforbrændingen og samtidig bevare muskelmassen, hvilket er gavnligt for stofskiftet.

Derudover skulle denne form for slankekure også være god til at forbedre hjertesundheden, reducere inflammation foruden mange andre fordele.

Denne måde at tabe sig hurtigt anbefales dog ikke, hvis du er følsom over for blodsukkerfald, såsom diabetes.

Læs også: Alt om at faste: Trenden som går helt amok

Er periodisk faste den rette metode til hurtigt vægttab for dig?

Middelhavsdiæt

Middelhavsdiæten er baseret på en diæt, som de spiser i lande som Italien og Grækenland.

Dette er en diæt, der især er gavnlig til at mindske risikoen for hjertesygdomme, og flere undersøgelser viser, at den kan hjælpe med vægttab.

Sådan fungerer den:

Du spiser meget frugt, grøntsager, nødder, frø, bælgfrugter, knolde, fuldkorn, fisk, skaldyr og en masse olivenolie.

Samtidig bør du begrænse fødevarer som fjerkræ, æg og mejeriprodukter og især spise mindre rødt kød.

Derudover bør du spise små mængder raffineret korn, sukker og andre forarbejdede fødevarer.

Dette er som udgangspunkt ikke en slankekur til hurtigt vægttab, men flere undersøgelser viser alligevel, at en kostplan baseret på middelhavskost kan have en effekt på vægten.

En fordel ved denne kostform er, at den kan reducere inflammation og oxidativt stress, samt risikoen for hjertesygdomme og for tidlig død.

Middelhavskosten kaldes af mange for verdens sundeste kost, da den indeholder alle de nødvendige næringsstoffer, kroppen har brug for for et normalt helbred.

I denne artikel har du fået svar på spørgsmålet: Hvordan taber man sig hurtigt? Men uanset hvilken kostplan du vælger til hurtigt vægttab, kan du få lidt hjælp med produktet MetaBurn.

Kom hurtigt ned i vægt med MetaBurn

Du kan få hjælp til at opnå succes med dit vægttab med hjælp fra et kosttilskud som MetaBurn, kombineret med fysisk aktivitet.

MetaBurn indeholder 350 mg camellia sinesis, som kan hjælpe med vægtkontrol, forbrænding og med at reducere appetitten. Dertil kommer 50 mg chili og 200 mg wakame-ekstrakt. Wakame kan hjælpe med at påvirke fedtstofskiftet og kan også hjælpe med at reducere appetitten. Derudover bidrager vitamin B3, B6 og B9 til et normalt energistofskifte. Krom er med til at opretholde et normalt blodsukkerniveau, hvilket kan have betydning for sukkertrangen.

Sørg for at tage en MetaBurn-kapsel hver dag, så burde alt være på plads, for at du kan tabe dig og nå din drømmevægt!

Prøv MetaBurn gratis

60 dage – kun 79 kr i porto

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, udfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Her kan du læse mere om abonnement og vilkår, før du bestiller. Du bestiller ikke noget endnu.

Kilder:
Sundhed.dk: Overvægt og fedme i Danmark