Mavefedt væk! Trin-for-trin guide til at tabe fedt på maven

Selv de mest veltrænede mænd og kvinder har fedt på maven – det skal nemlig beskytte os og holde vores indre organer varme. Men alt med måde, som man siger! Hvis du synes, din mave er blevet lidt for kvabset, kan du få hjælp til at tabe mavefedtet (altså det overskydende) med denne simple guide.

Små mængder fedt under huden er både normalt og sundt. Det er tarmfedtet omkring vores organer, der udgør den farligste type fedt med risici for hjerteanfald og diabetes.

Inden du læser videre, er det værd at nævne, at kvinder har brug for en vis mængde mavefedt for at fungere optimalt. Det er i fedtcellerne, at østrogenet er lagret, og har man for lidt østrogen, kan man hurtigt komme i hormonel ubalance. Det kan både gå ud over menstruation og forårsage infertilitet.

Hvad er den korrekte taljeomkreds?

Første trin er altså at finde ud af, om det overhovedet vil være godt for dig at tabe mavefedt eller ej.

Du kan måle dit mavefedt med et målebånd omkring taljen. Måler du dig selv til at være mere end 102 cm (mænd) eller 88 cm (kvinder), hælder du sandsynligvis til overvægt, og så kan det være okay at få fat på mavefedtet én gang for alle.

Vil du hellere tjekke din BMI? Så prøv den smarte BMI-beregner her.

Du kan sikkert næsten ikke vente med at se resultater og vil gerne have et hurtigt tab af mavefedt. Men det er desværre ikke helt så enkelt, at du bare kan køre 100 situps og så er mavefedtet pist væk. Det kræver en indsats, og blandt andet din kost er afgørende for at forbrænde mavefedt.

Det er derfor vigtigt, at du er motiveret for at komme af med de overflødige kilo omkring taljen. Lad os se på, hvad du kan gøre!

Person der måler son omkreds: Hvordan slipper man af med mavefedtet
Du kan måle din taljeomkreds for at få en idé om hvorvidt du bør tabe mavefedt eller ej.

Få mavefedt væk med færre kulhydrater

Hvis du gerne vil tabe mavefedt, kan du blandt andet skrue ned for de hurtige kulhydrater.

At spise færre kulhydrater er en sund og effektiv måde at tabe mavefedt på.

Flere undersøgelser peger i retning af, at man ved at mindske mængden af ​​kulhydrater samtidig mindsker appetitten – en heldig kombination, når man gerne vil tabe sig.

En diæt med få kulhydrater fører i gennemsnit til 2-3 gange større vægttab, end diæter med højt indhold af kulhydrater og lavt fedtindhold. På en kost med mindre mængder af kulhydrat kan du mindske fedt omkring maven, omkring organerne og leveren.

Læs også: Alt du skal vide om vægt og kulhydrater

En kost med lavt indhold af kulhydrater fører også til mindre vand i kroppen. Og mindre vand i kroppen kan mærkes på vægten.

Du kan komme langt blot ved at skære raffinerede kulhydrater som sukker, slik og hvidt brød væk fra din kost, eller spise dem i begrænsede mængder.

Mad til at tabe mavefedt - en tallerken med mad.
Eksempler på en low carb morgenmadstallerken: avocado, æg, salat, ost og bacon.

Sigt efter at reducere dit kulhydratindtag med 50 gram hver dag. Derefter går din krop ind i det, der kaldes ketose, en tilstand, hvor den primært bruger fedt som kilde til stofskifte, ligesom appetitten også bliver mindre.

Læs også: Low Carb for nybegyndere: Den ultimative guide

Drop slik og sodavand

Meget sukker kan få kiloene til at sætte sig på kroppen, herunder maven, og flere undersøgelser viser, at sukker kan have en skadelig effekt på helbredet.

Sukker består af 50% glukose og 50% fruktose. Når du spiser meget sukker, bliver leveren overbelastet med fruktose og tvinges til at omdanne det til fedt.

Nogle mennesker mener, at dette er den vigtigste årsag til, at sukker er sundhedsskadeligt: ​​Store mængder sukker øger mave- og leverfedtet, og kan føre til insulinresistens og forskellige stofskifteproblemer.

Det er heller ikke gavnligt at indtage sukker i flydende form såsom sodavand, juice og sportsdrikke. Faktisk kommer vi ofte til at indtage endnu mere sukker, når vi indtager det i flydende form frem for at spise det.

Ren frugt indeholder derimod masser af fibre, som mindsker de negative effekter, fruktose har på kroppen. Men husk, at frugt også indeholder kalorier.

Fiberrig mad

En kost rig på fibre kan hjælpe dig med at tabe dig.

Det er især de opløselige og tyktflydende fibre, der påvirker din vægt. Det er fibre, der binder vand og danner en tyk gel, der sætter sig i din tarm. Det sørger for, at fordøjelsen tager længere tid, og optagelsen af ​​næringsstoffer bliver bedre.

Resultatet er en god mæthedsfornemmelse og nedsat appetit.

En undersøgelse viste, at 14 gram fiber om dagen reducerede deltagernes daglige kalorieindtag med 10% og gav et vægttab på 2 kilo over en 4-måneders periode. 

Spis derfor mange fibre, hvis du vil af med mavefedtet!

Du får rigeligt med fibre gennem frugt og grøntsager. Bælgfrugter er også gode kilder til fiber, ligesom nogle kornsorter som f.eks. hel havre.

.

Meget protein

Protein er især godt til at mindske trangen til at spise sukker og raffinerede kulhydrater.

Forskning viser, at det at spise mange proteiner er en af ​​de smarteste ting, du kan gøre for at tabe dig.  

En anden undersøgelse viser, at et højt indtag af protein gør det lettere at komme af med mavefedtet.  

Du bør sigte efter at spise en masse hele æg, fisk, bælgfrugter, nødder, kød og mejeriprodukter.

Du kan også prøve et kosttilskud, der indeholder krom, som kan dæmpe trangen til slik. MetaBurn er netop sådan et kosttilskud.

Styr væk fra disse 4 – for mindre fedt på maven:

  • Færdiglavet mad: Indeholder ofte mange kalorier, kulhydrater, mættet fedt og sukker.
  • Alkohol: Syv kalorier per gram lyder måske ikke af meget, men hvis du drikker meget alkohol, vil kalorierne hurtigt lagre sig som mavefedt. 
  • Inflammatoriske fødevarer: Det vil sige fødevarer, der indeholder meget sukker og vil få kroppen til at lagre kalorier som fedt. 
  • Saucer og dressinger: Disse indeholder en unødvendig mængde kalorier. Find andre muligheder, såsom urter og krydderier i stedet.

Konditionstræning

For at forbrænde mavefedt og fedt generelt, er det også vigtigt, at du lægger nogle træningspas ind i løbet af ugen. Men det er ikke afgørende at tage 100 mavebøjninger hver dag!

Maveøvelser som abdominal crunches vil ganske vist styrke mave- og kernemusklerne, men det alene vil ikke være nok til at reducere dit mavefedt. Det er simpelthen umuligt at forbrænde kalorier lokalt på kroppen.

I stedet bør du gå efter højintensive træningsformer, gerne med vægte og kredsløbstræning såsom løb og svømning. På den måde vil du forbrænde kalorier i langt højere grad samt øge muskelmassen: Og det hjælper dig alt sammen med at komme af med mavefedtet.

Øvelser til at forbrænde mavefedt - mennesker der træner
Højintensiv træning som løb og svømning er gode øvelser til at forbrænde mavefedt.

Hvor ofte skal man træne for at tabe mavefedt?

Du kan starte med små sessioner på 30 minutter tre gange om ugen.

Men efterhånden som du begynder at tabe mavefedt, vil din krop forsøge at opretholde energilagringen. Så bliver du nødt til at øge intensiteten eller varigheden af ​​dine træninger yderligere, for at se resultater.

Nøglen til en flad mave er at øge din ugentlige træning. Du kan ikke mærke effekten med det samme, men i sidste ende vil du snart se ændringen.

Læs også: 10 tips til at få flad mave

Motion har også sundhedsmæssige fordele udover at reducere mavefedtet. Det kan også hjælpe med at reducere betændelse og give dig lavere blodsukker.

Stress ned

Du tænker måske ikke så meget over det, men stress lægger sig ofte omkring din talje.

Det skyldes, at stress stimulerer kortisol, og kortisol frigiver insulin, som får dig til at føle dig mere sulten. Stress trækker altså endnu flere kalorier ind, end din krop har brug for.

Endnu værre: kortisol hjælper med at frigive myostatin, et protein, der nedbryder muskler. Således går hele dit basale stofskifte ned med meget stress.

Så stress ned. Ikke kun for helbredet skyld, men også for dit stofskifte.

Du kan også prøve at spise langsomt. Det vil få dig til at føle dig mæt hurtigere.

Sov mavefedtet af

Flere undersøgelser viser en sammenhæng mellem for lidt søvn og vægtøgning.

Søvnmangel har en direkte effekt på dit stofskifte. Når kroppen ikke får nok hvile, vil den spare på energien. Samtidig får du mere sukekrtrang, svækket viljestyrke, og til slut bliver resultatet øget fedtoplagring.

Flere forskningspublikationer viser også, at træning giver bedre søvn. 

Tag kontrol over vægten med MetaBurn

Udover at spise sundere og lægge flere træningspas ind om ugen, kan du få god hjælp til at tabe dig med kosttilskuddet Metaburn.

Metaburn er det førende kosttilskud til vægttab i hele Norden. Det indeholder en unik kombination af aktive ingredienser for forbrænding, bedre appetitregulering og større vægtkontrol.

Metaburn indeholder 350 mg camellia sinesis, som kan hjælpe med vægtkontrol og reducere appetitten, foruden 50 mg chili og 200 mg wakame ekstrakt. Wakame kan hjælpe med at påvirke fedtstofskiftet og at reducere appetitten. Derudover bidrager vitamin B3, B6 og B9 til et normalt energistofskifte. Krom er med til at opretholde et normalt blodsukkerniveau, hvilket kan have betydning for sukkertrangen.

Med 2 kapsler Metaburn i maven hver dag, tager du kontrol over din vægt. Prøv det selv – udfyld formularen nedenfor.

PRØV METABURN I 60 DAGE

50% RABAT – KUN 174, –

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, udfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Her kan du læse mere om abonnement og vilkår, før du bestiller. Du bestiller ikke noget endnu.